یکی از ویژگی های قدیمی در طراحی تلفن همراه ظاهراً در این بازار باز خواهد گشت. پارلمان اتحادیه اروپا اخیراً به قانون جدیدی رای داد که کل چرخه عمر باتری را متحول می کند و بار دیگر به مصرف کنندگان امکان دسترسی به تلفن هایی با باتری های قابل تعویض را می دهد.

قانون جدید تصویب شده توسط پارلمان اروپا شامل مقررات جدیدی است که یکی از آنها اجباری است تعویض آسان باتری برای محصولات مصرفی مانند گوشی های هوشمند اعمال می شود. انجمن می گوید قابلیت تعویض آسان به این معنی است که نیازی به تعویض باتری نیست بدون ابزار من ندارم بنابراین احتمالاً باید منتظر بازگشت پنل های پشتی قابل جابجایی در دنیای موبایل باشیم.

طبق این قانون جدید که 587 پارلمان اروپا به این رای مثبت داد، تولیدکنندگان نیز باید روی برچسب محصولات مصرفی خود اعلام کنند که ردپای کربن دستگاه آنها چقدر است. این اتحادیه می خواهد تا سال 2031 حداقل نرخ بازیافت ضایعات باتری ها را به 95 درصد افزایش دهد.

باتری گوشی کی دوباره قابل تعویض خواهد بود؟

قانون جدید اتحادیه اروپا تا قبل از آن سال 2027 اعمال نخواهد شد و فقط حوزه هایی را که در این اتحادیه عضویت دارند را پوشش می دهد. با این حال، طراحی دو نوع محصول مختلف برای بازارهای مختلف توسط سازندگان گوشی، امری عجیب خواهد بود و باید منتظر باشیم تا ببینیم شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ در نهایت چگونه طراحی محصولات خود را تغییر خواهند داد.

لازم به ذکر است که استفاده از پنل پشتی قابل جابجایی ممکن است به معنای از بین رفتن مقاومت دستگاه در برابر آب باشد. مگر اینکه طراحی گوشی متفاوتی معرفی شود که به نوعی این مشکل را حل کند. با توجه به اینکه زمان زیادی تا اجرای این قانون باقی مانده است، شرکت ها زمان خواهند داشت تا به طراحی مجدد محصولات خود فکر کنند و راهی برای رعایت این قانون بیاندیشند.

اتحادیه اروپا قبلاً در قانون دیگری شرکت ها را ملزم به ارائه پورت USB-C برای شارژ دستگاه های الکترونیکی کرده بود. بر اساس این قانون، حتی اپل در صورتی که گوشی موبایلی را آزاد کند که همچنان پورت شارژ دارد، مجبور است به جای پورت لایتنینگ از USB-C استفاده کند.