مارک زاکربرگ پشت سر گذاشتن الون ماسک سومین فرد ثروتمند جهان شد. اتفاقی که از سال 2020 بی سابقه بوده است.

ماسک که تا مارس 1402 در صدر فهرست میلیاردرهای بلومبرگ قرار داشت، پس از گزارش رویترز مبنی بر اینکه تسلا در حال کنار گذاشتن برنامه‌های خود برای تولید خودروهای ارزان‌تر و به دنبال آن کاهش قیمت سهام شرکتش بود، به رتبه چهارم سقوط کرد.

پس از انتشار اخباری مبنی بر کاهش تحویل خودروهای تسلا در سه ماهه اول سال 2024 برای اولین بار از زمان شیوع کرونا نسبت به سال قبل، شاهد این بودیم که زاکربرگ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان از ماسک عبور کرد. جهان جهان

ثروت ماسک در سال جاری 48.4 میلیارد دلار کاهش یافته است. در حالی که با افزایش ارزش سهام شرکت متا، ثروت زاکربرگ به بالاترین حد خود رسید.

این اولین باری است که زاکربرگ از 16 نوامبر 2020، زمانی که دارایی او 105.6 میلیارد دلار و دارایی ماسک 102.1 میلیارد دلار بود، در فهرست سه ثروتمند برتر فهرست بلومبرگ قرار گرفت. دارایی خالص ماسک در حال حاضر 180.6 میلیارد دلار و دارایی خالص زاکربرگ 186.9 میلیارد دلار برآورد شده است.

تفاوت ثروت ماسک و زاکربرگ در نوامبر 2021 (آبان و دسامبر 1400) حدود 215 میلیارد دلار بوده است و اکنون انتقال این دو مدیر عامل به فهرست ثروتمندترین افراد جهان نشان می دهد که سهام سازندگان برق. خودروهایی که زمانی بازار بسیار جذابی داشتند جای خود را به سهام شرکت های بزرگی داده اند که به ویژه در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند.

ارزش هر سهم تسلا در سال جاری 34 درصد کاهش یافته است و بدترین عملکرد را در S&P 500 دارد. این شرکت با کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای الکتریکی، افزایش رقابت در چین و مشکلات تولید در آلمان دست و پنجه نرم می کند.

در همین حال، سهام متا به دلیل وضعیت مالی چشمگیر و هیجان در مورد ابتکارات هوش مصنوعی آن، 49 درصد افزایش یافت و به عنوان پنجمین شرکت برتر در S&P 500 رتبه بندی شده است.

برنارد آرنومدیرعامل برند لوکس LVMH و جف بزوسبنیانگذار آمازون با دارایی خالص 223.4 میلیارد دلار و 207.3 میلیارد دلار به ترتیب رتبه های اول و دوم را در فهرست ثروتمندترین افراد جهان از نظر بلومبرگ به خود اختصاص داده است.