متا به تازگی اعلام کرده است که ممکن است انتشار اخبار در فیس بوک را برای کاربران استرالیایی متوقف کند. این شرکت اعلام کرده است که در صورت ادامه سیاست دولت استرالیا چنین رویدادی برگزار خواهد شد.

آیا کاربران استرالیایی فیس بوک به سرنوشت کانادایی ها دچار خواهند شد؟

دولت استرالیا طرحی را اعلام کرده است که متا را ملزم می کند برای اخبار منتشر شده در فیس بوک به خبرگزاری ها پول بپردازد. یکی از مدیران این شرکت در مصاحبه ای اعلام کرد که همه گزینه ها روی میز آنهاست و این احتمال وجود دارد که برای فرار از پرداخت هزینه از انتشار اخبار در این شبکه اجتماعی خودداری کنند. به گفته وی، راه های زیادی برای دریافت اخبار برای کاربران وجود دارد و نیازی نیست که از طریق فیس بوک باشد.

قانون مورد بحث در سال 2021 موعد مقرر است و دولت استرالیا مشغول تصمیم گیری در مورد اجرای نهایی آن است که می تواند شرکت های بزرگ فناوری را مجبور به پرداخت پول به منابع خبری کند. تهدید متا به هیچ وجه توخالی به نظر نمی رسد، زیرا این شرکت در سال 2023 پس از اقدام مشابه دولت کانادا، انتشار اخبار مربوط به کاربران در کشور را متوقف کرد. البته متا پس از تدوین قانون مذکور با شرکت های بزرگی مانند News Corp قرارداد امضا کرد. اما ظاهراً این قراردادها برای سال 2024 تمدید نشده است.

بخش اخبار فیسبوک همواره با چالش ها و انتقادات زیادی روبرو بوده است. بسیاری از کاربران معتقدند که این پلتفرم به انتشار اخبار جعلی یا کلاهبرداری های آنلاین کمک می کند. اخیراً یک میلیاردر استرالیایی به نام اندرو فارست از این متا به دلیل نمایش تبلیغات مربوط به کلاهبرداری های ارزهای دیجیتال که از تصویر او استفاده می کردند شکایت کرد. حتی یک سناتور استرالیایی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که فیس بوک در تبلیغات خود به کاربران دروغ می فروشد.