افزایش نرخ تورم و افزایش قیمت خودرو در چند سال گذشته باعث شده بسیاری از مردم نتوانند خودروی جدید بخرند یا خودروی خود را ارتقا دهند. این مشکل باعث می شود مردم خودروهای قدیمی و چند ساله بیشتری داشته باشند که هم استفاده از آن ها گران است و هم هزینه تعمیرات را مدام به صاحبانشان تحمیل می کند و برای محیط زیست مضر است.

خودروهای قدیمی و فرسوده باعث آلودگی هوا و مصرف بنزین زیادی می شوند. علاوه بر خودروهای شخصی، این امر در مورد حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی و اتوبوس نیز صدق می کند. با توجه به اینکه این خودروها دائما و هر روز استفاده می شوند زودتر فرسوده می شوند. خرید خودروی جدید یا جایگزینی این تاکسی ها و اتوبوس ها با مدل های جدید باید توسط دولت و شهرداری انجام شود و به همین دلیل همواره تعداد زیادی از وسایل نقلیه عمومی فرسوده در شهر وجود دارد.

برای ساماندهی این وضعیت و نوسازی خودروهای شخصی و غیرشخصی، دولت طرحی را برای اصلاح یا جایگزینی خودروهای فرسوده برای کمک به کاهش آلایندگی و مصرف بنزین خودروها و صرفه جویی در مصرف سوخت تهیه کرده است.

در این مقاله آخرین اخبار و اطلاعات طرح معامله خودروی کارکرده را توضیح می دهیم. ما به شما خواهیم گفت که این طرح چیست، شرایط و ضوابط آن چیست و چگونه می توانید برای این طرح درخواست دهید.

طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده چیست؟

همانطور که توضیح دادیم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ایده دولت برای جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نو است. این طرح اهداف زیست محیطی دارد و هدف از اجرای آن داشتن خودروهای باکیفیت در شهر، داشتن هوای سالم و مصرف سوخت کمتر است.

با توجه به اینکه همه اقشار جامعه امکان خرید و فروش خودرو یا خرید خودروی نو را ندارند، دولت برای کمک به برخی افراد جامعه برای تعویض خودروی قدیمی خود، طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده را ارائه کرده است. با ماشین باکیفیت توجه داشته باشید خودروهایی که پس از رسیدن به سن فرسودگی تعویض نشوند روزانه جریمه خواهند شد.

این طرح از زمان اجرا تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده و نسبت به آنچه در ابتدا قرار بود باشد تفاوت هایی ایجاد کرده است. به عنوان مثال، هدف آن ارائه وام و تسهیلات به مالکان خودروهای فرسوده بود تا خودروهای قدیمی و فرسوده خود را با خودروی نو و باکیفیت جایگزین کنند.

این طرح در حال حاضر اجرا نمی شود و برای سال 1402 هیچ وامی برای جایگزینی خودروی فرسوده به متقاضیان تعلق نمی گیرد. تنها طرحی که برای کمک به تجارت خودروی فرسوده وجود دارد، طرح تجارت است که در آن مالکان خودروهای فرسوده و متقاضی معامله می توانند خودروی خود را تحویل داده و خودروی جدیدی را به عنوان جایگزین دریافت کنند. البته این متقاضیان با توجه به خودرویی که انتخاب می کنند باید مابه التفاوت قیمت خودروی کارکرده خود و خودروی جایگزین را پرداخت کنند.

البته این تعویض و درج در طرح تعویض خودروی فرسوده شرایطی دارد. یکی از شرایط سن خودرو است که در قسمت بعدی به بررسی آن می پردازیم.

سایش خودروهای مختلف چند ساله است؟

هر خودرویی را نمی توان در طرح معامله گنجاند. برای قرار گرفتن خودرو در این طرح شرط اول این است که خودرو تمام شده باشد. در حال حاضر سن فرسودگی خودروهای سواری حدود 20 سال گفته می شود و خودروهایی که در سال 2005 و قبل از آن تولید شده اند در طرح تعویض خودروهای قدیمی گنجانده شده اند.

سن دقیق سایش خودروهای مختلف به شرح زیر است:

  • سن استهلاک خودروها: 20 سال
  • سن استهلاک خودروهای دولتی: 15 سال
  • سن استهلاک خودروهای تاکسی: 10 سال
  • سن استهلاک اتوبوس شهری: 10 سال
  • سن استهلاک اتوبوس های برون شهری: 15 سال
  • سن استهلاک وانت ها: 15 سال
  • سن استفاده از وانت: 15 سال
  • سن استهلاک کامیون: 25 سال
  • سن استفاده از موتورسیکلت: 10 سال

چند نکته می تواند عمر فرسودگی خودروها را افزایش دهد. نکته اول اینکه اتوبوس های درون شهری و بین شهری در صورت بازسازی کامل موتور یا بدنه 5 سال به طول عمر آنها اضافه می شود. نکته دوم برای تاکسی هاست که در صورت تعویض کاتالیزور و سیستم اگزوز خودرو یک سال به سن فرسودگی آنها اضافه می شود. اتصال فیلتر ذرات گازوئیلی استاندارد به خودروهای دیزلی عمر آن خودروها را 2 سال افزایش می دهد.

اگر عمر مفید خودروی شما به پایان رسیده است و می خواهید با استفاده از طرح خرید و فروش خودروهای قدیمی، خودروی قدیمی خود را با خودروی جدید جایگزین کنید، باید شرایط تعیین شده توسط دولت برای این طرح و نحوه استفاده از آن را رعایت کنید. برنامه های شرکت های ایران خودرو و سایپا. نحوه تعویض ماشین را بدانید.

شرایط عمومی ثبت نام در طرح مبادله خودروهای فرسوده

وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون توجه به شرایطی که خودروسازان برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در نظر می گیرند، برخی شرایط کلی را تعیین کرده است که متقاضیان تنها در صورت احراز شرایط می توانند در این طرح ثبت نام کنند. این شرایط عبارتند از:

  • متقاضی باید دارای گواهینامه معتبر باشد
  • متقاضی باید 100 میلیون تومان در حساب پروکسی خود داشته باشد
  • خودروی دست دوم باید حداقل مدل 1385 یا بالاتر باشد
  • 48 ماه (چهار سال) از آخرین خرید خودرو توسط متقاضی از شرکت های خودروسازی می گذرد
  • شماره و سند خودرو باید به نام متقاضی باشد. وکالت پذیرفته نمی شود
  • شرکت در این طرح فقط برای افراد حقیقی است و اشخاص حقوقی نمی توانند در این طرح شرکت کنند

در صورتی که متقاضی پلاک فعال دیگری به نام خود داشته باشد برای ثبت نام در طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده مشکلی نخواهد داشت و این مشکل محدودیتی نخواهد داشت. ضمناً شرکت ایران خودرو به عنوان یکی از شرکت های خودروسازی کشور شرایط دیگری را برای این طرح در نظر گرفته است که در ادامه به تفصیل توضیح داده می شود.

شرایط ثبت نام در طرح تعویض خودروی فرسوده ایران خودرو

ایران خودرو علاوه بر شرایطی که وزارت حراست برای این طرح در نظر گرفته چند شرط دیگر برای طرح تعویض یا تعویض خودروی فرسوده در نظر گرفته و متقاضیان تنها در صورت داشتن این شرایط می توانند برای این طرح اقدام کنند. برای شرکت در قرعه کشی آن برنامه داشته باشید و ثبت نام کنید. این اصطلاحات در زیر ذکر شده است:

  • هر کد ملی واجد شرایط دریافت یک وسیله نقلیه خواهد بود. شرکت کنندگانی که برای بخشنامه ثبت نام کرده و هزینه پرداخت کرده اند نمی توانند در طرح های همزمان یا بعدی شرکت کنند.
  • شماره تلفن همراه ثبت شده در زمان ثبت نام باید به نام متقاضی باشد.
  • شرکت کنندگان برگزیده قرعه کشی این طرح مجاز به واگذاری امتیاز و حقوق مربوطه به اشخاص ثالث نیستند.
  • داوطلبان منتخب باید در هنگام واریز کد نمایندگی استان محل سکونت خود را وارد کنند.

ایران خودرو همچنین اعلام کرد افرادی که خودروی خود را تحویل می گیرند باید ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل یا پس از طی مسافت 1000 کیلومتری برای سرویس خودرو به این شرکت مراجعه کنند. در غیر این صورت گارانتی خودرو باطل شده و مشتری هیچگونه حقی نخواهد داشت.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده

برای ثبت نام در طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده جهت شرکت در قرعه کشی باید نام خود را در سامانه یکپارچه خودرو وارد کرده و مدارک ارائه دهید. این اسناد عبارتند از:

  • سند ماشین دست دوم شما که قصد تعویض آن را دارید
  • کلیه مدارک خودرو از جمله هزینه شورا، مالیات و پرداخت های معوقه
  • ثبت کلیه اطلاعات خودرو از قبیل رنگ، شماره شاسی و … در سیستم

همچنین سیستم کاملا یکپارچه فروش خودرو را در مراحل ثبت نام معرفی خواهیم کرد.

زمان ثبت نام و شرکت در طرح تعویض خودرو فرا رسیده است

ثبت نام در طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده مانند سایر طرح های مربوط به ثبت نام خودرو در بازه زمانی مشخص امکان پذیر است. این چارچوب زمانی از پیش تعیین شده نیست. بنابراین لازم است برای اطلاع از مهلت ثبت نام در این طرح، سایت شرکت های خودروسازی، سامانه یکپارچه فروش خودرو و همچنین اخبار خبرگزاری ها را دنبال کنید.

همچنین توجه داشته باشید که تعداد خودروهای تخصیص یافته در طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده محدود بوده و بنابراین این خودروها به قید قرعه بین متقاضیان تخصیص می‌یابند. لذا لازم است در صورت داشتن شرایط لازم و تایید مدارک جهت شرکت در قرعه کشی در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام نمایید.

در صورت برنده شدن در قرعه کشی و انتخاب نامزدهای ثبت نام شده در این طرح، می توانند خودروی خود را تحویل داده و طبق قوانین خودروی جدید دریافت کنند. لازم به ذکر است متقاضی ملزم به پرداخت مابه التفاوت قیمت خودروی نو نسبت به قیمت خودروی فرسوده می باشد.

مراحل ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو

پس از آشنایی با شرایط و ضوابط طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده، باید پس از تکمیل مدارک مشخص شده در این طرح ثبت نام کنید. ثبت نام برای شرکت در قرعه کشی این طرح فقط به صورت اینترنتی انجام می شود و مراحلی دارد که در ادامه مراحل را برای شما توضیح داده ایم. البته توجه داشته باشید که در حال حاضر امکان ثبت نام در این طرح وجود ندارد، اما زمانی که مهلت ثبت نام جدید اعلام شد، می توانید مراحلی که در زیر توضیح داده ایم را دنبال کنید.

برای ثبت نام در طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده، ابتدا وارد سامانه یکپارچه فروش خودرو به نشانی www.esalecar.ir شده و قبل از وارد کردن نام خود در طرح خرید و فروش خودرو، در این سامانه ثبت نام کنید.