محققان با استفاده از ربات‌های چت هوش مصنوعی غیرممکن را انجام داده‌اند. آنها با موفقیت توانسته اند از ChatGPT برای طراحی، ساخت و حتی تست بخشی از یک پردازنده بدون نیاز به دانستن “زبان توضیحات سخت افزار” استفاده کنند.

گروهی از محققان دانشگاه ایالتی نیویورک (NYU) از یک هوش مصنوعی خواستند پردازنده ای را با استفاده از زبان انگلیسی ساده طراحی کند. محققان سپس تراشه را ساختند و آزمایش کردند و دریافتند که واقعا کار می کند.

البته چیپ طراحی شده توسط ChatGPT یک پردازنده کامل نیست و اصلا نمی تواند به پردازنده های اینتل و AMD نزدیک شود. این تراشه در واقع بخشی از یک پردازنده است که وظیفه ساخت معماری های ریزپردازنده مبتنی بر باتری را بر عهده دارد. انباشته ها اساساً نوعی رجیستر (حافظه) هستند که نتایج محاسبات میانی در آنها ذخیره می شود، اما نقش آنها در پردازنده ها حیاتی است.

به طور معمول، تیم‌های مختلفی روی ساخت یک تراشه کار می‌کنند و یکی از آن‌ها مسئول ترجمه جزئیاتی که درباره پردازنده دریافت می‌کند به انگلیسی ساده است. این توضیحات به «زبان توصیف سخت‌افزار» (HDL) ترجمه شده‌اند که هندسه، چگالی و حالت کلی عناصر روی تراشه را توصیف می‌کند.

ChatGPT می تواند طراحی تراشه های پردازنده را تسریع کند

ChatGPT اکنون به محققان اجازه می دهد تا مراحل ترجمه HDL را خیلی سریع طی کنند. با توجه به اینکه دانشمندان می گویند استفاده از هوش مصنوعی می تواند احتمال خطا در این فرآیند را کاهش دهد، متخصصان ترجمه HDL باید نگران آینده شغلی خود باشند.

با این حال، استفاده از هوش مصنوعی برای این منظور خطراتی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، با توجه به اینکه حتی کارشناسان به طور کامل با عملکرد مدل های زبان بزرگ آشنا نیستند، نمی توانیم مطمئن باشیم که آنچه به عنوان خروجی از این ابزارها به دست می آوریم دقیقاً همان چیزی است که از آنها خواسته ایم.

دکتر هاموند پیرس از دانشگاه ایالتی نیویورک گفت: ما معتقدیم که نتایج این مطالعه اولین HDL کامل تولید شده با هوش مصنوعی است که وارد کارخانه تولید تراشه های فیزیکی می شود. برخی از مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT OpenAI و Bard Google می‌توانند نرم‌افزارهایی با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف تولید کنند، اما کاربرد آنها در طراحی سخت‌افزار هنوز به طور کامل بررسی نشده است. این تحقیق نشان می دهد که هوش مصنوعی می تواند برای ساخت سخت افزار نیز مفید باشد. به خصوص زمانی که به صورت محاوره ای استفاده می شود، زیرا می توانید کلمات بیشتری را برای اصلاح طرح رد و بدل کنید.