در نشست خبری منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام، اکبر قنبرپور اعلام کرد که برنامه منطقه ایجاد قطب اقتصاد دیجیتال است و پیام قصد دارد سهم خود را از GDP کل به یک درصد برساند.

پیام یک منطقه ویژه اقتصادی ۵۶۰۰ هکتاری با حریم ۱۰ هزار هکتاری است که از سال ۱۳۹۰ امکان استقرار صنایع سبز و تولیدات فناوری پیشرفته و دانش‌بنیان در منطقه ایجاد شد. این فرودگاه در آن زمان با هدف تبدیل شدن به هاب پستی منطقه کلید خورد اما این هدف محقق نشد.

قنبرپور با اشاره به اینکه فرودگاه پیام پس از جنگ ایجاد شد و از سال ۸۰ تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شد، برنامه‌ها را برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال توضیح داد.

به گفته او ایجاد قطب مرکز داده، تولید گوشی تلفن همراه، بومی‌سازی و تولید تجهیزات شبکه ملی اطلاعات و ایجاد گمرک تخصصی فاوا برنامه‌هایی است که در راستای تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال، این منطقه ویژه دنبال می‌کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام همچنین گفت یکی از مراکز داده‌ای که طبق نقشه شبکه ملی اطلاعات پیش‌بینی شده در منطقه پیام قرار دارد و تا به حال ۱۸ شرکت برای ایجاد مرکز داده درخواست زمین داده‌اند و سه شرکت دیتاسنترهایشان را فعال کرده‌اند. از میان اپراتورها همراه اول برای ایجاد مرکز داده در پیام حضور پیدا کرده است.

در زمینه تولید گوشی تلفن همراه پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون گوشی ایرانی در منطقه پیام تولید شود که یک سوم آن‌ها گوشی هوشمند خواهد بود. به گفته قنبرپور ۱۳ شرکت خصوصی برای احداث خط تولید مراجعه کرده‌اند و دو مجموعه به بهره‌برداری رسیده است. به گفته او بسیاری از مراکز نظامی و انتظامی و امنیتی نیاز به گوشی‌های ساده‌ و فیچر فون دارند و بسیاری از گوشی‌های تولیدی فیچرفون به سفارش آن‌ها تولید می‌شوند: «سیاست‌های واردات گوشی تلفن همراه بر علاقه تولیدکنندگان به تولید موبایل ایرانی تأثیرگذار بود.»

بومی سازی و تولید تجهیزات شبکه ملی اطلاعات برنامه دیگری است که در منطقه پیام دنبال می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید آن نقش دارند. ۳۰ شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند و ۲۶ محصول یکتا در پیام به تولید رسیده‌اند. همچنین بر اساس مصوبه سال گذشته، زمینه‌سازی ایجاد گمرک تخصصی فاوا هم شروع شده و گمرک جمهوری اسلامی، پست، سازمان تنظیم مقررات، مجموعه پیام و بخش‌های خصوصی در حوزه آزمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند تا شهریور ماه اولین گمرک تخصصی فاوا ایجاد شود.

ایجاد شهر سیلیکون و زیست‌بوم تجهیزات پایه سیلیکونی هم برنامه دیگر منطقه پیام برای تبدیل شدن به قطب اقتصاد دیجیتال است و شرکت‌هایی در حوزه تجهیزات دخیره‌ساز، پردازشگر و سلول‌های خورشیدی در داخل پیام ایجاد می‌شوند.

قنبرپور در بخش دیگری از نشست در مورد فعالیت‌های منطقه ویژه پیام گفت: «فعالیت‌های این منطقه سه دسته است. دسته تولیدی و صنعتی، گمرک و ترانزیت و فرودگاهی و هوانوردی. در بخش تولیدی و صنعتی ۳۱۵ شرکت با بیش از ۷ هزار نیرو زمین دریافت کرده‌اند و ۱۵۰۰ محصول و خدمت را تجاری کردند. همچنین به ۷۲ شرکت جدید اراضی واگذار کردیم. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این ۱۵ سال بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان بود.»

به گفته او سازمان مسئول منطقه اختیار صدور برخی از پروانه‌ها و مجوزها را دارد و امکان استفاده شرکت‌ها از تخفیفات گمرکی واردات فراهم است. همچنین انبارهای گمرکی منطقه محدودیت دوماهه واردات و ترخیص کالا را ندارند و سقف انبار کالا دو ساله است: «اجاره‌هایی که از زمین دریافت می‌کنیم ناچیز بوده و به صورت بلندمدت ۲۵ ساله تمدید می‌شود. زیرساخت‌های مختلفی در منطقه فراهم شده و همچنین فیبرکشی هم دارد انجام می‌شود. ما همچنین از CDNهای خارجی و دیتاسنترهایی که می‌خواهند به خارج خدمات بدهند بهره‌مندیم.»

قنبرپور همچنین آماری از صادرات و واردات پیام ارائه داد: «حجم صادرات در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ میلیون تن به ارزش ۲۰۶ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل ۱۱۶ درصد افزایش داشت. واردات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش ۹۵۸ میلیون دلار بود که از نظر ارزی نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشت. در نتیجه رشد صادرات بیشتر از واردات بود.»

او تأکید کرد پیش‌نیاز ایجاد گمرک تخصصی فاوا برقراری پرواز به دبی و چین است که برای انجام آن برنامه‌ریزی شده: «با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۳۵ هکتار برای پارک فناوری هوایی در نظر گرفتیم تا به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری این حوزه کمک کنیم. همچنین برنامه‌ای برای توسعه زیست بوم استارتاپی و نواوری داریم و در این زمینه با معاونت علمی و فناوری قرارداری منعقد کردیم. فعلاً این فرودگاه به مقصد نجف پرواز دارد.»

از میان کشورهای خارجی تا به حال ترکیه، عراق و افغانستان در پیام سرمایه‌گذاری کرده‌اند و پیام برنامه دارد تا از بحرین و هلند هم سرمایه‌گذار جذب کند. قنبرپور در این باره اشاره کرد که داشتن سرمایه‌گذار خارجی از فضای سیاسی اجتماعی کشور تبعیت می‌کند.