به گزارش خبرنگار مهر، عیسی زارع پور روز گذشته در یکی از پیام رسان های داخلی در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر رصد اطلاعات مردم در پیام رسان ها گفت: این خبر مبنی بر اینکه اطلاعات مردم توسط پیام رسان ها رصد می شود صحت ندارد. بر اساس قوانین کشور و همچنین فتوای مقام معظم رهبری، اطلاعات مردم در پیام رسان ها بخشی از حریم خصوصی آنهاست.

ارائه اطلاعات مردم به نهادها یکی از مهم ترین دغدغه هایی بود که پس از فیلتر شدن پیام رسان های خارجی و تاکید دولت بر استفاده از بسترهای داخلی به وجود آمد. مشکلی که بسیاری از افراد را مجبور به عدم مراجعه به پیام رسان های داخلی و شبکه های اجتماعی کرده و ترجیح می دهند با زحمت و هزینه VPN به نمونه های خارجی متصل شوند.

در پاسخ به این نگرانی، وزارت ارتباطات بارها بر حفاظت از اطلاعات مردم تاکید کرده و از تصویب لایحه حریم خصوصی در هیات وزیران خبر داده است.

اما برنامه هفتم توسعه با ادعای این وزارتخانه مغایرت دارد. این برنامه در بند ب ماده ۷۵ به بهانه «آینده پژوهی گرایش های سبک زندگی در جامعه ایران»، دستگاه های اجرایی و بانک های اطلاعاتی را موظف می کند داده های مستمر و جامع را به صورت آنلاین در اختیار سامانه پایش سبک زندگی مردم قرار دهند.

وزارت ارشاد و مرکز آمار نیز موظف به ایجاد سامانه «نظارت، پایش و سنجش مستمر شاخص های فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم» هستند.

نظارت، مشاهده و اندازه‌گیری داده‌ها در تمامی پایگاه‌های داده انجام می‌شود. پلتفرم ها، پیام رسان ها و شرکت های فضای مجازی نیز موظف به ارائه داده هستند. زارع پور در اظهارات اخیر خود رصد اطلاعات مردم در پیام رسان ها را صحت ندارد، اما از دیگر پلتفرم ها و کسب و کارها در فضای مجازی نامی نبرد. این پاسخ نمی تواند نگرانی مردم در مورد داده های آنلاین آنها را برطرف کند.

وزارت ارتباطات برای نشان دادن اراده خود در حوزه حفاظت از داده ها به مردم نیازمند واکنش های جدی تر و اقدامات عملی در خصوص ماده 75 برنامه هفتم توسعه است چرا که این ماده در نهایت به تلاش این وزارتخانه برای اعتماد داخلی لطمه خواهد زد. پلتفرم ها در فضای مجازی .