این روزها هوش مصنوعی به ترندی مهم در دنیای فناوری تبدیل شده و بسیاری از مدیران‌ عامل دنبال سرمایه‌گذاری روی این فناوری برای صرفه‌جویی در زمان و افزایش بهره‌وری شرکت‌هایشان هستند. در همین زمینه، مدیر ارشد هوش مصنوعی به یکی از مشاغل پرتقاضا تبدیل شده است.

بسیاری از شرکت‌ها فعالانه در حال استخدام مدیران ارشد هوش مصنوعی هستند و انتظار می‌رود این افراد نقش مهمی در هدایت شرکت‌ها به‌سمت پذیرش هوش مصنوعی ایفا کنند؛ چراکه بسیاری از مدیران عامل نمی‌دانند چگونه از این فناوری استفاده یا روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

به‌گزارش بیزنس اینسایدر، مشکلات جدیدی پیش‌ روی صاحبان کسب‌وکار قرار دارد. بسیاری از آنان نمی‌دانند که نقش مدیر هوش مصنوعی دقیقاً شامل چه وظایفی می‌شود. افزون‌براین، برخی می‌گویند پیداکردن فرد مناسب این شغل کار سختی است.

کارشناسان بر این باورند که وظایف مدیر ارشد هوش مصنوعی با وظایف متخصصانِ تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و یادگیری ماشین هم‌پوشانی ندارد و دو شغل کاملاً متفاوت خواهند بود.

گرگ سلکر، مدیرعامل شرکت استخدامی استانتون چیس، معتقد است که مدیر ارشد هوش مصنوعی مسئولیت‌های گسترده‌ای دارد؛ از‌جمله درک مدل‌های زبانی بزرگ و چگونگی ساخت آن‌ها. همچنین، مدیران باید بدانند که این مدل‌های هوش مصنوعی چگونه می‌توانند در کل کسب‌وکار استفاده شوند.

سلکر می‌گوید: «آن‌ها نمی‌توانند دانشمند (حوزه‌ی) اطلاعات باشند که وقت خود را صرف نوشتن الگوریتم می‌کند. مدیر ارشد هوش مصنوعی بیشتر روی ایجاد برنامه‌هایی تمرکز خواهد کرد که قرار است از LLM (مدل زبانی بزرگ) استفاده کنند.»

یکی از مدیران سرویس مشاوره‌ی هوش مصنوعی می‌گوید که اکثر مشتریانش برای ساخت مدل‌های زبانی بزرگ به مهندس یادگیری ماشین یا تحلیلگر اطلاعات نیازی ندارند. آنان فقط به رهبری نیاز دارند که ابزارهای هوش مصنوعی موجود و نحوه‌ی به‌کارگیری آن‌ها در بخش‌های مختلف کسب‌وکار را درک کند.

همچنین، مدیر ارشد هوش مصنوعی به مهارت‌هایی خارج از علوم کامپیوتر نیاز دارد تا بتواند هوش مصنوعی را به‌شکل قانونمند و اخلاقی توسعه دهد. بسیاری می‌گویند علاوه‌بر مهارت‌های رهبری، تفکر استراتژیک کلید این نقش است.

تحلیلگران می‌گویند اگر کسب‌وکارها می‌خواهند درزمینه‌‌ی هوش مصنوعی اولین باشند، باید استخدام مدیران ارشد هوش مصنوعی را مدنظر قرار دهند. حداقل آن‌ها باید به این نقش به‌عنوان توسعه‌ی شغلِ مدیر ارشد اطلاعات فکر کنند تا بفهمند چگونه از هوش مصنوعی در سطح سیستم استفاده کنند.