مدیرعامل گروه شرکت های فناپ با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال ظرفیت جذب دانشجو برای یک تحول اساسی در بازار کار را دارد، گفت: در دنیای امروز شرکت های فناوری محور می توانند به عنوان مکمل دانشگاه ها نقش مهمی را ایفا کنند.

به گزارش روابط عمومی و برندینگ فناپ، دکتر شهاب جوانمردی در اولین روز از همایش دو روزه «فرصت های ایران در عصر دیجیتال» که روز یکشنبه در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد، با استناد به آمار رصدخانه مهاجرت گفت: هرچند خروج نیروهای کارآمد از کشور بسیار غم انگیز و غم انگیز است و اشک ما را در می آورد، اما در شرایط فعلی باید چشمان خود را شست و به حل مشکل جور دیگری نگاه کرد.

وی گفت: فکر می کنم افرادی که در این همایش و در این سالن گرد هم آمدند قطعاً هدفشان این نبود که در غم خود شریک شوند و به مشکلات توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان راه حل نگاه کنند. زیرا هر نقطه از جهان که شروع به توسعه کرده است توانسته راه حلی برای مشکل خود بیابد.

دکتر جوانمردی 4 نکته مربوط به دغدغه فعلی فعالان نوآوری و اکوسیستم فناوری در کشور را شناسایی کرد و گفت: اولین نکته این است که توانایی بسیاری از جوانان این کره خاکی را قبل از تحقق از دایره به ثمر رسیدن خارج می کنیم. ، و سر درخت رویش آن را بریدیم مردم. سوال این است که آیا واقعاً درست است که از 100000 نفری که در آزمون حاضر می شوند، 20 درصد استعدادهای درخشان هستند و 60 درصد آنها مؤثر نیستند؟ و آیا 20 درصد دیگر در صورت آموزش نمی تواند موثر باشد؟

مدیرعامل گروه شرکت های فناپ افزود: در جمعیت 85 میلیونی تنها چند میلیون نفری که 100 سال پیش از این کشور مهاجرت کرده اند کارآمد و توان کار بوده اند؟ آیا نمی‌توانیم با این جمعیت فعلی و تعداد زیاد ایرانی‌های دلواپس مشکلات خود را بهبود بخشیم؟

وی دومین دغدغه را مدرک گرایی شرکت ها خواند و گفت: در بسیاری از نقاط دنیا مدارک و مدرک تحصیلی رو به افول است و صلاحیت های حرفه ای، مهارت های نرم و تخصص ها برای کار افراد ارزش قائل شده است. این در حالی است که آنچه در شرکت های ما اجرا می شود، اعتبار بخشی به مقاطع دکترا و فوق لیسانس است که مد جامعه محسوب می شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: در آمریکا که رشد و توسعه را از آن می آموزیم، در بیش از 11 کشور موضوع مدرک و مدرک تحصیلی از چرخه خارج شده و بزرگ شده است. شرکت ها آن را رها کرده اند.

دکتر جوانمردی سومین دغدغه زیست کره نوآوری کشور را دغدغه ساماندهی نیروی انسانی متخصص دانست و گفت: بنگاه های اقتصادی همواره در برابر این سوال که چرا نظام آموزش عالی ما بهتر است مقاومت کرده اند و پس از فارغ التحصیلی باید به طور مستمر آموزش، آموزش و توسعه پیدا کنند. او از دانشگاه سرمایه گذاری می کند؟ اما من فکر می کنم راه حل این است که ما باید شرکت های خود را به دانشگاه هایی تبدیل کنیم که نیروهای موثری برای جامعه تربیت کنند.

وی تاکید کرد: بنگاه های اقتصادی و فناورانه در دنیای امروز می توانند نقش جدی تری را به عنوان مکمل دانشگاه ها ایفا کنند. دانشگاه ها مسئول آموزش افراد 20 تا 25 ساله هستند، اما شرکت ها می توانند تا پایان عمر کاری خود این وظیفه را بر عهده بگیرند. پس این موضوع را نباید نادیده گرفت.

مدیرعامل گروه شرکت های فناپ، دغدغه چهارم را مربوط به سن نیروی کار می داند و توضیح می دهد: بیشتر به دنبال جذب نیروهایی هستیم که سال ها در دانشگاه بوده و خسته و بی انگیزه هستند. به همین دلیل میانگین سنی افرادی که وارد بازار کار ما می شوند 26 سال است. این در حالی است که در بیشتر موارد در دنیا جوانان از 20 سالگی جذب بازار کار می شوند و از دوران دانشجویی آموزش می بینند.

دکتر جوانمردی با تاکید بر اینکه اقتصاد دیجیتال ظرفیت جذب دانشجو برای ایجاد تحولی اساسی در بازار کار ما را دارد، گفت: اگر به توسعه و آینده کشور نگاه کنیم، باید به یاد داشته باشیم که همه چیز از مردم شروع می شود. شخص و به شخص ختم می شود.