حال که با دلایل احتمالی آشنا شدید، بیایید راهکارهای حل مشکل روشن و خاموش‌شدن فر را بررسی کنیم.

توجه داشته باشید که اکثر دستکاری‌ها نیازمند مهارت های الکترونیکی هستند.‌ اگر تخصصی ندارید، با تعمیرکار حرفه‌ای تماس بگیرید. همچنین توجه داشته باشید که اگر مجبور به جداکردن قطعات فر هستید، برق را قطع کنید.

در صورتی که فر شما گارانتی دارد، تحت هیچ شرایطی به فر دست نزنید؛ چرا که گارانتی باطل می‌شود. بنابراین با شرکت مربوطه تماس بگیرید.

اولین قدمی که باید وقتی فر مشکل روشن و خاموش‌شدن غیرقابل کنترل دارد بردارید، راه‌اندازی مجدد است. این کار نقص‌ها و خطاهای جزئی را که بر عملکرد عادی آن تأثیر می‌گذارد، از بین می‌برد.

کار بسیار ساده است. به‌مدت ۳۰ دقیقه فر را از پریز برق جدا کنید و پس از سپری شدن زمان انتظار، فر را روشن کنید و ببینید که آیا مشکل را حل کرده‌اید یا خیر.

اگر راه‌اندازی مجدد کار نکرد، مشکل دیگری در فر شما وجود دارد. در مرحله دوم باید بررسی کنید که آیا تایمر را به‌درستی تنظیم کرده‌اید یا خیر. در واقع اکثر فرهای برقی به تایمر قابل برنامه‌ریزی مجهز هستند و در صورت تنظیم نادرست، این امر می‌تواند باعث روشن و خاموش‌شدن خودکار فر شود.

سپس مطمئن شوید که تایمر را مطابق با دستورالعمل‌های موجود در دفترچه راهنما به‌درستی تنظیم کرده‌اید.

انتخابگر برنامه یا دکمه پاور را بررسی کنید

اگر زمانی که دکمه روشن/خاموش را رها می‌کنید، فر شما خاموش می‌شود، این مشکل قطعاً ناشی از اتصال بد در این دکمه است. در این حالت می‌توانید با برداشتن قسمت بالایی فر و بررسی سیم‌کشی، سطح اتصال را تمیز کنید. اگر مشکل حل نشد، باید تعویض شود.

اگر فر شما صرفاً به ولوم مجهز است که امکان روشن و خاموش‌کردن آن را فراهم می‌کند، انتخابگر برنامه شاید کثیف یا معیوب باشد. برای بررسی این موضوع، پنل فر را بردارید. در این حالت، کابل آن را جدا کرده و از پارچه نرم و پاک‌کننده برای قطعات الکترونیکی (یا اسپری هوای فشرده الکترونیکی ویژه) استفاده کنید تا هرگونه آلودگی را از اتصال‌دهنده‌های کثیف احتمالی پاک کنید.

اگر با استفاده از آزمایش پیوستگی با مولتی‌متر متوجه شدید که انتخابگر برنامه معیوب است، باید با مشابهش جایگزین شود.

بررسی برد الکترونیکی

اگر فر شما خودبه‌خود روشن و خاموش می‌شود، برد الکترونیکی باعث این مشکل است. برای این کار پنل را جدا و سپس به‌صورت بصری هرگونه آسیب و موارد مانند لحیم‌کاری را بررسی کنید. از طرفی‌ دیگر، باید ولتاژ آن‌ها با استفاده از مولتی‌متر تست شود.

کنترل ترموستات

فرض کنید فر شما روشن می‌شود، شروع به گرم شدن می‌کند، سپس بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه حرارت متوقف می‌شود. این مشکل قطعاً از ترموستات نشئت می‌گیرد که اغلب در پشت انتخابگر برنامه یا فر قرار دارد و به حسگر دما و برد الکترونیکی متصل است. برای دسترسی به آن باید پنل بالایی یا پشتی را جدا کنید.

اگر مولتی‌متر ۰، ۱ یا «OL» را نمایش دهد، به این معنی است که هیچ پیوستگی‌ای وجود ندارد و بنابراین ترموستات باید با مشابهش جایگزین شود.

بررسی سیستم برق

در نهایت ممکن است به‌دلیل اتصال بد یا اتصال‌کوتاه در سیم‌کشی، فر به خودی خود روشن و خاموش شود. سپس وضعیت بلوک ترمینال و سیم‌های برق آن را بررسی کنید. اگر مشکلی را شناسایی کردید، باید کابل مورد نظر را دوباره وصل کنید یا کل سیم‌کشی یا بلوک ترمینال را جایگزین کنید.

توجه داشته باشید که این کار خطرناک است. اگر تخصصی ندارید، از برقکار ماهر برای بررسی دستگاه خود استفاده کنید.