تعدادی از کسب و کارهای اینترنتی مرتبط با توزیع اینترنتی دارو در بیانیه ای از وزرای ارتباطات و بهداشت خواستند تا ظرف یک هفته آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق بسترها و کسب و کارهای اینترنتی را منتشر کنند، در غیر این صورت این دو وزیر از سازمان بازرسی کل کشور. شکایت خواهند کرد.

به گزارش دیجیاتو، در بیانیه منتشر شده شرکت ها از این دو وزارتخانه درخواست کرده اند استان های منتخب را برای اعمال آزمایشی این آیین نامه اعلام کنند.

قوانین حمل و نقل و تحویل دارو از طریق بسترهای اینترنتی پس از تاخیرهای مکرر در تاریخ 18 اردیبهشت ماه اعلام شد. رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت قول داد که این طرح 6 ماه پس از اجرای آزمایشی در سراسر کشور اجرا شود.

اکنون پس از گذشت حدود یک ماه، این آیین نامه به صورت عمومی منتشر نشده و استان های منتخب برای اجرای آزمایشی آن مشخص نیستند. این بخشنامه به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده اما هنوز اجرایی نشده است.

در اعلامیه کسب و کار ماده 30 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ذکر شده است که بر اساس آن دستگاه های اجرایی موظفند کلیه مقررات، بخشنامه ها، بخشنامه ها یا آیین نامه ها را بلافاصله در بانک اطلاعاتی قوانین و مقررات مربوط به فضای کسب و کار ثبت کنند.

همچنین به استناد تبصره ماده 120 قانون دیوان عدالت اداری، دستگاه های قوه مجریه موضوع ماده 12 این قانون موظفند نسخه ای از مصوبات، آیین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های خود را در سامانه الکترونیکی بارگذاری کنند. بانک اطلاعاتی ظرف مدت یک ماه پس از صدور یا صدور، چنانچه مؤسسات مذکور از انجام این وظیفه خودداری نمایند مرتکب تخلف اداری شده اند.

در پایان این نظر آمده است: پس از انقضای مهلت یک هفته ای نسبت به اعلام تخلفات اداری و الزام به ثبت دستورالعمل در پایگاه های فوق الذکر و افشای عمومی اقدامات لازم انجام خواهد شد. “