بالاخره جنجال های فراوان پیرامون آیین نامه حمل و نقل و عرضه دارو کمی فروکش کرد و با ابلاغ آن از سوی وزارت بهداشت، جزئیات آن مشخص شد. جزئیاتی که تاکید می کند سکوها فراتر از حمل و نقل مواد مخدر نیستند.

کدام پلتفرم ها می توانند مواد مخدر را توزیع کنند؟

به گزارش دیجیاتو، بر اساس این آیین نامه که به امضای وزیر ارتباطات و وزیر بهداشت رسیده است، پلتفرم هایی می توانند در این حوزه فعالیت کنند که دارای مجوز از اتحادیه سراسری کسب و کارهای مجازی و عضویت در سازمان صنفی رایانه ای کشور و یا عضویت داشته باشند. دارندگان مجوز خدمات حمل و نقل، فناوری اطلاعات و اطلاعات از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی.

در این آیین نامه، بستر به عنوان بستر یا زیرساختی تعریف شده است که امکان حضور یا مشارکت آنلاین کاربران و ارائه دهندگان متعدد کالا، خدمات و محتوا را «در شبکه ملی اطلاعات» فراهم می کند.

برخی از داروها مستثنی هستند

بر اساس مقررات «تامین و حمل و نقل دارو از طریق بسترهای اینترنتی و کسب و کارها»، این پلتفرم موظف است اطلاعات آنلاین محل حامل دارو را در اختیار کاربر و داروخانه قرار دهد. علاوه بر این، اطلاعات داروخانه باید به طور دقیق روی پلتفرم قرار گرفته و به کاربر نمایش داده شود. اقدامی که قبلاً توسط برخی پلتفرم ها رعایت نمی شد و کاربر در زمان سفارش نمی دانست که داروهای مورد نیاز خود را از کدام داروخانه تهیه می کند.

در این آیین نامه تاکید شده است که داروهای کنترل شده، خاص و داروهایی که باید در شرایط خاص حمل شوند از شمول این آیین نامه مستثنی هستند و فهرست این داروها از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود.

نسخه باید فقط در سامانه های اختصاصی نسخه داروخانه تهیه شود و پلتفرم ها موظفند با نظارت سازمان غذا و دارو، امکان ثبت شکایت و پیگیری آنلاین را در اختیار کاربران قرار دهند.

درج هرگونه آگهی و تشویق مستقیم و غیرمستقیم کاربران به مصرف فرآورده های دارویی ممنوع است.

پلتفرم ها نباید کد رهگیری نسخه را ذخیره کنند

در بخش دیگری از این آیین نامه آمده است: «در صورتی که پلتفرم دارای مجوز تصمیم به تعطیلی موقت یا دائمی داشته باشد، باید یک ماه قبل از بسته شدن به همه کاربران و مرجع صدور مجوز اطلاع دهد.

نظارت بر پلتفرم هایی که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز دارند بر عهده وزارت ارتباطات است. از سوی دیگر وزارت بهداشت نظارت بر ممنوعیت فروش آنلاین دارو از پلتفرم ها و سایت ها را بر عهده گرفته است.

پلتفرم‌ها از هرگونه اقدام ضدرقابتی و اعطای اولویت‌های غیر محلی به داروخانه‌ها منع شده‌اند و پلتفرم‌های آنلاین در این آیین‌نامه از هرگونه دسترسی به نسخه‌های الکترونیکی با ذخیره یا ذخیره کد رهگیری منع شده‌اند. در ماده 11 این آیین نامه آمده است: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول پایگاه اطلاعات سلامت کشور و داده های حاصل از اجرای این دستورالعمل، هرگونه پردازش داده ها است مطابق با قوانین بالادستی از جمله قانون ملی مدیریت داده ها و اطلاعات انجام می شود.

آیین‌نامه ۱۲ ماده‌ای ارسال و حمل آنلاین دارو به‌مدت ۶ ماه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و پس از آن در سراسر کشور اجرا می‌شود.