گزارش عملکرد مالی سالانه بلوبانک نشان می دهد این گروه در سال گذشته 1232 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است. سود خالص این بانک دیجیتال نزدیک به 133 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش دیجیاتو، صورت های مالی حسابرسی شده شرکت «پردازنده های سامان» برای سال مالی منتهی به 9 آذر 1402 در کدال منتشر شده است. فعالیت اصلی این شرکت نگهداری و توسعه نرم افزار سامان «بلوبانک» می باشد.

بر اساس این گزارش بانک آبی در سال 1402 به درآمد عملیاتی 1232 میلیارد تومانی دست یافت که این رقم نسبت به سال 1401 رشد 5.5 برابری را نشان می دهد.

سود خالص این بانک دیجیتال با افزایش چشمگیر به 132.8 میلیارد تومان رسیده است.

بیشترین درآمد عملیاتی این شرکت از محل کارمزد است که برای سال 1402 حدود 1198 میلیارد تومان گزارش شده است. رشد کاربران Bluebank ممکن است یکی از عوامل افزایش 5.5 برابری در کارمزد تراکنش باشد.

فروش پر و بسته نیز 21 میلیارد تومان و خدمات تخفیف مشتری نیز 12.8 میلیارد تومان برای بلوبانک درآمد داشته است. درصدی از خرید مشتریان Bluebank از فروشگاه های طرف متعاهد با این مجموعه توسط فروشنده دریافت و به عنوان درآمد خدمات تخفیف خرید مشتری منظور می شود.

علاوه بر رشد درآمد کارمزد، افزایش چشمگیر هزینه «کارت هوشمند چاپی و مغناطیسی» و «ارسال کارت» نیز با احتساب تورم، نشان دهنده رشد چشمگیر کاربران Bluebank از سال 1401 است.

این شرکت در سال 1402 با افزایش 184 درصدی نسبت به سال 1401 نزدیک به 27.8 میلیارد تومان برای چاپ کارت هوشمند مغناطیسی هزینه کرد که البته 12 میلیارد تومان دیگر نیز بابت هزینه کارت هوشمند مغناطیسی به عنوان فعال نامشهود ثبت شد.

هزینه ارسال کارت 75.4 میلیارد تومان گزارش شده است که تقریبا 3 برابر سال قبل است.

این گزارش نشان می دهد که از سال 1400 تاکنون نزدیک به 477 میلیارد تومان برای توسعه نرم افزار Bluebank هزینه شده است. بهای تمام شده که به عنوان دارایی نامشهود این شرکت شناسایی و طی سه سال از ابتدای سال مالی 1402 مستهلک می شود.

حقوق، حق الزحمه پیمانکاران، حق الزحمه استراتژی و استراتژی، کارمزد کارت هوشمند مغناطیسی، تعمیر و نگهداری نرم افزار و تجهیزات از جمله کارمزدهایی است که به عنوان دارایی های نامشهود برای این شرکت ثبت می شود.

بلوبانک در سال مالی مذکور 20 درصد از سهام «خدمات تسهیل تجارت هوشمند» را از «سالار وفایان» خریداری کرد. شرکتی که امکان ایجاد یک سایت تخصصی برای نمایندگی های خودرو را فراهم می کند که خریداران خودرو نیز می توانند با پرداخت وجه خرید کنند.

قیمت 20 درصد از سهام این شرکت 232 میلیارد تومان تعیین شده است که به معنای ارزش گذاری 1160 میلیارد تومان برای تسهیل کار است. بدیهی است با توجه به اینکه خرید سهام به صورت نقدی و طی 5 سال قابل پرداخت است، مبلغ بیشتری پرداخت خواهد شد.

بلوبانک 370 میلیارد تومان برای این میزان سهام در 10 قسط پرداخت می کند. علاوه بر این، وی هیچ گونه نفوذی در شرکت سرمایه گذاری شده (بدون عضو هیئت مدیره) کسب نکرده است.