حالت DNS یا حالت DNS در اندروید، به شما امکان می دهد سرور DNS پیش فرض دستگاه خود را تغییر دهید. این می تواند مزایای زیادی داشته باشد. فعال کردن حالت DNS خصوصی در Android به این معنی است که جستجوها و جستجوهای DNS رمزگذاری شده شما ایمن هستند. در اینجا همه چیز دیگری است که باید بدانید.

حالت DNS خصوصی در اندروید

تقریباً هر کاری که روی دسکتاپ، لپ تاپ، تلفن و رایانه خود انجام می دهید با جستجوی سیستم نام دامنه (DNS) شروع می شود. اساساً، DNS نام های دامنه (مانند ZDNET.com) را به یک آدرس IP ترجمه می کند تا مرورگرها و برنامه های کاربردی وب بدانند اطلاعات مورد نظر شما را از کجا دریافت کنند. بدون DNS، هر بار که می خواهید به ZDNET.com بروید، باید 34.149.132.124 را وارد کنید. یا اگر جستجوی گوگل انجام می دهید، DNS کار می کند.

مشکل این است که DNS استاندارد امن نیست، به این معنی که تمام درخواست های شما از طریق شبکه به صورت متن ساده ارسال می شود.

چرا این یک مشکل است؟ فرض کنید در یک شبکه عمومی مانند یک کافی شاپ هستید و شروع به جستجوی چیزهایی در دستگاه Android خود می کنید. یا شاید شما به یک CMS یا ابزار کاری دیگر دسترسی دارید و نمی خواهید عموم آدرسی را که وارد می کنید بدانند. اگر شخص دیگری در همان شبکه باشد و مهارت های لازم را داشته باشد، می تواند پرس و جوهای جستجوی رمزگذاری نشده شما (یا URL هایی که بازدید می کنید) را رهگیری کند و دقیقا بداند که به دنبال چه هستید.

اینجاست که حالت خصوصی DNS وارد عمل می شود. وقتی این ویژگی را فعال می‌کنید، تمام درخواست‌های DNS شما رمزگذاری می‌شوند، بنابراین هر بازیگر بدی نمی‌تواند آنها را ببیند (حتی اگر آن بسته‌ها را رهگیری کند). به عبارت دیگر، حالت DNS خصوصی باید برای هر کسی که برای حفظ حریم خصوصی و امنیت خود ارزش قائل است، یک الزام مطلق باشد.

اما چگونه حالت خصوصی DNS را در اندروید فعال کنیم؟ در واقع بسیار ساده است. اجازه دهید به شما نشان دهم چگونه.

نحوه فعال کردن حالت DNS خصوصی در اندروید

آنچه شما نیاز دارید: تنها چیزی که برای فعال کردن حالت DNS خصوصی نیاز دارید یک دستگاه اندرویدی است که حداقل نسخه 9 را اجرا می کند (منتشر شده در سال 2018). بنابراین تقریباً هر گوشی اندرویدی مدرنی می تواند این ویژگی را فعال کند.

1. شبکه و اینترنت را باز کنید

برنامه تنظیمات را باز کنید (از پنل اعلان یا کشوی برنامه) و سپس روی Network & Internet ضربه بزنید. اگر از دستگاه Samsung Galaxy استفاده می کنید، به تنظیمات > تنظیمات اتصال بیشتر بروید.

2. Private DNS را فعال کنید

ورودی DNS خصوصی را در پایین پنجره شبکه و اینترنت خواهید دید. در دستگاه‌های Galaxy، در وسط لیست تنظیمات More Connections قرار خواهد گرفت. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، به صفحه تنظیمات اصلی برگردید و به دنبال DNS خصوصی بگردید.

3. ارائه دهنده ای اضافه کنید که DNS ایمن ارائه می دهد

اینجاست که کمی مشکل می شود. شما باید آدرس ارائه دهنده ای را داشته باشید که DNS خصوصی ارائه می دهد. در اینجا فروشندگان منتخب من هستند:

1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com

برخی از نام های میزبان ممکن دیگر که می توانید استفاده کنید:

  • Google DNS: dns.google
  • Quad9: dns.quad9.net
  • Cleanbrowsing DNS: security-filter-dns.cleanbrowsing.org
  • DNS را باز کنید: 208.67.222.222
  • DNS بعدی: 45.90.28.0
  • Comodo Secure 8.26.56.26
  • OpenNIC: 192.95.54.3

توجه: در حالی که هر یک از خدمات DNS رایگان فوق ارزش امتحان کردن را دارد، توصیه می کنم از Cloudflare (1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com) استفاده کنید. به نظر من سریعترین و امن ترین است. علاوه بر سرعت، Cloudflare فیلتر DNS را به ترکیب اضافه می کند، که می تواند به جلوگیری از ایمیل از آدرس های IP مخرب کمک کند.

وقتی روی Private DNS ضربه می زنید، یک پنجره بازشو ظاهر می شود. روی “Private DNS Provider Hostname” ضربه بزنید و سپس نام میزبان ارائه دهنده DNS مورد نظر خود را وارد کنید.

همچنین می‌توانید Automatic را انتخاب کنید، که به صورت خودکار به DNS خصوصی Google در صورت موجود بودن تغییر می‌کند. برای کسانی که عجله ای برای اعتماد به گوگل برای چنین قابلیتی ندارند، توصیه می کنم Private DNS را انتخاب کرده و سپس آدرس ارائه دهنده مورد نظر خود را وارد کنید. برای ذخیره تنظیمات جدید روی Save ضربه بزنید و برنامه تنظیمات را ببندید.

و این همه است. وقتی Private DNS را در Android فعال می‌کنید، درخواست‌های DNS شما رمزگذاری می‌شوند. از حریم خصوصی و امنیت بیشتر لذت ببرید.

به این پست امتیاز دهید