بیایید با مثالی ساده شروع کنیم و پس از درک بهتر تابع، مثال‌های پیچیده‌تری را بررسی کنیم. در این مثال، با فرض دراختیار داشتن نمرات یک کلاس ریاضی، قصد داریم با محاسبه‌ی میانگین کل نمرات، از عملکرد کلی کلاس آگاهی پیدا کنیم. ابتدا سلولی را که می‌خواهید از آن میانگین بگیرید، انتخاب کنید و پس از واردکردن شماره سلول ابتدایی و انتهایی در فرمول، Enter را فشار دهید.

این فرمول، اعداد موجود در سلول‌های B2 تا B16 را به تابع AVERAGE می‌دهد تا میانگین نمرات دانش‌آموزان نمایش داده شود. حال به‌راحتی می‌توانید با ترکیب تابع AVERAGE و توابع دیگر، فرمول‌های پیچیده‌تری ایجاد کنید. اگر می‌خواهید تابع مقادیر متنی را صفر درنظر بگیرد، روش زیر کاربردی خواهد بود.

محاسبه میانگین با تابع AVERAGEA

همان‌گونه که گفته شد، تابع AVERAGE با نادیده‌گرفتن مقادیر متنی و غیرعددی درون سلول‌ها میانگین کل ستون را محاسبه می‌کند؛ درحالی‌که تابع AVERAGEA مقادیر متنی را صفر در نظر می‌گیرد و براین‌اساس، به محاسبه‌ی میانگین می‌پردازد. در مثال قبل، اگر نمره‌ی بعضی از افراد را در اختیار نداشته باشیم و به‌جای این مقادیر عبارتی مثل «بدون نمره» را وارد کنیم، میانگین به‌دست‌آمده متفاوت خواهد بود.

فرمول نیز به همان شکل نوشته می‌شود و فقط باید به‌جای تابع AVERAGE، تابع AVERAGEA را در ابتدای آن قرار دهید؛ بنابراین، فرمول را می‌توان بدین‌ شکل نوشت:

تابع AVERAGEIF؛ میانگین گیری شرطی در اکسل

اگر بخواهیم میانگین یک سری از اعداد را با بررسی شرط خاصی حساب کنیم، تابع AVERAGEIF به‌کارمان خواهد آمد. درواقع، این تابع فقط اعدادی را درنظر می‌گیرد که با شرط مشخص‌شده مطابقت داشته باشند. ساختار کلی تابع به‌صورت زیر است:

در فرمول بالا، range شامل محدوده سلول‌هایی است که شروط روی آن‌ها آزمایش می‌شوند. آرگومان criteria شرط مورد نظر را در خود جای می‌دهد که می‌تواند شامل مقادیر متنی و عددی، عبارت‌های منطقی و مرجع سلول باشد و آرگومان آخر یعنی average_range نیز، محدوده‌ی اعدادی است که می‌خواهیم از آن‌ها میانگین بگیریم.

نکته‌ی مهمی که درمورد تابع شرطی AVERAGEIF باید در نظر داشته باشید، این است که تابع مذکور، تنها قادر به برآورد میانگین براساس یک شرط است و چنانچه می‌خواهید تابع میانگین را براساس چند معیار مختلف بررسی کند، باید به‌سراغ تابع AVERAGEIFS بروید.