وزارت دادگستری ایالات متحده به شرکت های فناوری در این زمینه هوش مصنوعی حزب کارگر هشدار داده است که اگر نتواند راهی برای جبران منصفانه هنرمندان و دیگر خلاقان پیدا کند، با دادگاه مواجه خواهد شد.

جاناتان کانتر، دستیار دادستان کل وزارت دادگستری، در کنفرانسی در دانشگاه استنفورد که با حضور محققان هوش مصنوعی، مدیران شرکت ها و دیگر مقامات دولتی برگزار شد، گفت.

“اگر شرکت های موجود در اکوسیستم هوش مصنوعی قوانین ضد تراست را نقض کنند، بخش ضد تراست چیزی برای گفتن در مورد آن خواهد داشت.”

حمایت از هنرمندان در برابر هوش مصنوعی

موضوع این کنفرانس تاثیر اقتصادی سیستم های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و نحوه اعمال قوانین ضد انحصار بر آنها بود. کانتر همچنین از پرداخت غرامت برای سازندگان و هنرمندان به عنوان یک منطقه مشکل یاد کرد. او می گوید:

“اگر هوش مصنوعی بتواند بدون دستمزد مناسب نبوغ خود را استخراج کند، نویسندگان، خالقان، روزنامه نگاران، متفکران و هنرمندان فردی چه انگیزه ای خواهند داشت؟”

این هشدار در حالی است که تنش ها بین شرکت های هوش مصنوعی و هنرمندان اخیرا افزایش یافته است. هفته گذشته اسکارلت جوهانسون بازیگر مشهور آمریکایی OpenAI را متهم کرد که صدای او را از فیلم Her در مدل جدید خود GPT-4o شبیه سازی کرده است. جوهانسون حتی گفت که OpenAI پیشنهاد استفاده از صدای او را داده است، اما درخواست آنها در نهایت رد شده است.

کانتر نگفت که اقدامات وزارت دادگستری چه زمانی آغاز خواهد شد، اما گفت که این وزارت توجه زیادی به تحولات در صنعت دارد:

از طرف ضد انحصار، ما به طور فعال اکوسیستم هوش مصنوعی را هم از طریق سیاست خود در رویدادهایی مانند این کنفرانس و هم از طریق اجرای خود نظارت می کنیم.

در نهایت، او گفت که نگرانی اش برای آینده آزادی بیان است، “که چشمگیرترین و زیباترین شکل نوآوری بشر به حساب می آید.”