سام آلتمن، مدیر عامل و بنیانگذار OpenAI، اخیراً در مصاحبه ای آینده هوش مصنوعی را توصیف کرده و در مورد اهدافی صحبت کرده است که می تواند مسیر این شرکت را به طور کامل از رقبای خود جدا کند.

آلتمن در مصاحبه خود به نقش هوش مصنوعی به عنوان دستیار اشاره کرد و به آن به عنوان نیاز اصلی مصرف کنندگان اشاره کرد. او یک اپلیکیشن بی‌رقیب مبتنی بر هوش مصنوعی را «مانند یک دستیار فوق‌العاده توانا» توصیف کرد که «همه چیز را در مورد زندگی کاربر، هر ایمیل و هر مکالمه‌ای که تا به حال داشته‌اند می‌داند» و می‌تواند کارها را به سرعت انجام دهد.

آنچه آلتمن در مصاحبه خود توصیف می کند بسیار جاه طلبانه تر از خدماتی است که در حال حاضر توسط OpenAI ارائه می شود. سرویس تبدیل متن به تصویر DALL-E، چت بات ChatGPT و سرویس متن به تصویر Sora از جمله خدمات توسعه یافته توسط این شرکت هستند. اما به گفته آلتمن، در مقایسه با موج بعدی ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، آنها بسیار ابتدایی و احمقانه خواهند بود.

اگرچه این سرویس‌ها می‌توانند متن، تصاویر و ویدیوهای چشمگیر ایجاد کنند، اما به ابزاری برای انجام کارهای مجزا و پروژه‌های کوچک تبدیل شده‌اند که توانایی محدودی در تعامل با کاربر دارند و نمی‌توان به آنها به عنوان ابزاری همه‌جانبه اعتماد کرد.

نیاز به سخت افزار هوش مصنوعی از دیدگاه آلتمن

با توجه به توصیف آلتمن از آینده هوش مصنوعی، باید منتظر دستیارهای شخصی باشیم که از حالت چت محور فراتر رفته و بتوانند وظایف واقعی را انجام دهند.

او اشاره می کند که برای رسیدن به چنین هدفی لازم نیست سخت افزار مستقل وجود نخواهد داشت و بسیاری از کارها در فضای ابری انجام خواهند شد. ناگفته نماند که او یکی از سرمایه گذاران سازنده استارتاپ گجت AI​Pin است که به عنوان دستیار فیزیکی مستقل مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه شده است. اما در نهایت با انتقادات جدی مواجه شد و بسیاری از کاربران هنوز در مورد کاربردی بودن چنین ابزارهایی مردد هستند.

شایان ذکر است که آلتمن معتقد است که با وجود عدم نیاز به چنین فناوری، کاربران احتمالاً از سخت‌افزار هوش مصنوعی جداگانه استقبال می‌کنند. او خود را طرفدار سخت افزار مصرفی می داند و آن را هیجان انگیز توصیف می کند. اما از طرفی اعتراف می کند که در این زمینه دانش خاصی ندارد و با حوزه اصلی فعالیتش فاصله زیادی دارد.

دیدگاه آلتمن در مورد داده های مورد نیاز برای آموزش مدل های هوش مصنوعی نیز جالب است و اشاره می کند که احتمالاً راه حلی برای عدم نیاز به داده های بیشتر وجود خواهد داشت. او انسان ها را موجوداتی باهوش توصیف می کند که برای آموزش نیازی به داده های انبوه ندارند و معتقد است مسیر جدیدی برای تکامل هوش مصنوعی ایجاد خواهد شد.

مدیر عامل OpenAI در نهایت گفت که این شرکت تحت رهبری او به تلاش برای توسعه هوش مصنوعی جامع ادامه می دهد.AGI) که می تواند به روشی مشابه یا بهتر از انسان ها استدلال کند و برنده مسابقه برای دستیابی به چنین مدلی، شرکتی خواهد بود که بیشترین تراشه و قدرت پردازش را داشته باشد.