بررسی تحلیلگران نشان از تغییر بالقوه در صنعت فناوری دارد و پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار مایکروسافت در پنج سال آینده از اپل پیشی بگیرد. این پیش‌بینی به برتری محسوس مایکروسافت در توسعه و پیاده‌سازی فناوری هوش مصنوعی مولد نسبت داده می‌شود.

ارزش سهام مایکروسافت در سال ۲۰۲۴ افزایشی ۷ درصدی را تجربه کرد و ارزش بازار این شرکت را به بیش از ۳ تریلیون دلار رساند و موقتاً اپل را به‌عنوان ارزشمندترین شرکت جهان کنار زد. البته اپل خیلی زود باردیگر جایگاه اول را پس گرفت.

به‌روایت رویترز، سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک مایکروسافت در شرکت‌هایی مانند OpenAI و ادغام هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف کسب‌وکار ازجمله رایانش ابری، بازی و نرم‌افزار، به‌عنوان وجه تمایز مهمی تلقی می‌شوند و به غول ردموندی برای رشد بیشتر کمک می‌کنند.

همان‌طور‌که اپل با آیفون به موفقیت چشمگیر دست یافت، ممکن است هوش مصنوعی برگ‌برنده‌ی مایکروسافت شود. تحلیلگران می‌گویند تمرکز روی هوش مصنوعی می‌تواند به رشد آینده‌ی مایکروسافت، به‌ویژه در بازار رقابتی رایانش ابری، کمک فراوانی کند.

در‌حالی‌که اپل هوش مصنوعی را در ویژگی‌هایی مانند عکاسی در گوشی آیفون به‌کار گرفته است، سرمایه‌گذاران منتظر استفاده‌ی گسترده‌تر اپل از این فناوری هستند. نگرانی‌ها درباره‌ی تقاضای آیفون در چین که بازاری حیاتی برای اپل محسوب می‌شود، به نبود قطعیت درزمینه‌ی عملکرد آینده‌ی اپل دامن زده است.

آینده‌ی صنعت فناوری هنوز مشخص نیست، سرمایه‌گذاران از رهبری مایکروسافت در حوزه‌ی هوش مصنوعی به‌عنوان عاملی برای پیشی‌گرفتن از ارزش بازار اپل حمایت می‌کنند. اپل این فرصت را دارد تا با رسیدگی به نگرانی‌ها درباره‌ی کسب‌وکار آیفون و ایجاد استراتژی مشخص هوش مصنوعی، اعتماد سرمایه‌گذاران را دوباره به‌دست آورد.