مدل هوش مصنوعی GPT-4 که ​​متعلق به OpenAI است، ظاهراً در تجزیه و تحلیل صورت های مالی از هوش انسانی پیشی گرفته است. این مدل نه تنها نسبت به تحلیلگران انسانی قادر به پیش بینی تغییرات در درآمد شرکت ها بود، بلکه عملکرد آن در این زمینه با مدل های پیشرفته یادگیری ماشین همتراز بود.

تحقیقات جدید نشان می دهد که مدل های زبان بزرگ، به ویژه GPT-4، می توانند صورت های مالی را با دقت بیشتری نسبت به انسان ها تجزیه و تحلیل کنند.

یافته های محققان دانشگاه شیکاگو نشان می دهد که هوش مصنوعی ممکن است شکوفا شود و نتایج قوی تری را در آینده برای تجزیه و تحلیل مالی و تصمیم گیری های مشابه نشان دهد.

هوش مصنوعی در پیش بینی های مالی از هوش انسانی پیشی می گیرد

این مطالعه جدید تطبیق پذیری LLM های همه منظوره مانند GPT-4 را در کاربردهای مختلف نشان می دهد. با این حساب، هوش مصنوعی به وضوح می تواند قابلیت های قابل توجهی در قالب ابزارهای تخصصی تر داشته باشد. محققان خاطرنشان کردند: «ما دریافتیم که دقت پیش‌بینی LLM بالا بود.

در واقع، مدل های زبان بزرگ عملکرد استثنایی در تجزیه و تحلیل صورت های مالی دارند. در آزمایشات خود، محققان دریافتند که GPT-4 از تجزیه کننده های انسانی بهتر عمل می کند. این چت ربات هوش مصنوعی با دقت 60 درصد در مقایسه با محدوده دقت انسانی 53-57 درصد برتری دارد.

با این حال، این موفقیت بدون آمادگی قبلی به دست نیامد. محققان در مقاله اخیر خود به تفصیل درباره استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل مالی توضیح دادند.

علاوه بر این، این مطالعه نشان می دهد که GPT-4 و آنالایزرهای انسانی به خوبی یکدیگر را تکمیل می کنند. اگرچه تردیدهای زیادی در مورد آمادگی هوش مصنوعی مولد برای جایگزینی نیروی انسانی وجود دارد، استفاده از آن به عنوان پشتیبان به طور فزاینده ای در حال ظهور و گسترش است. افراد می توانند با کمک فناوری و استفاده از هوش مصنوعی کارایی خود را افزایش دهند.

محققان این مطالعه را با تغذیه صورت‌های مالی استاندارد به GPT-4 و حذف دقیق هر نام یا تاریخ انجام دادند تا مدل از دانش قبلی خود استفاده نکند. یافته های محققان در مورد GPT-4 جالب بود. چت بات نه تنها توانست تغییرات درآمد شرکت را با دقت بیشتری نسبت به تحلیلگران انسانی پیش بینی کند، بلکه عملکرد مدل های پیشرفته یادگیری ماشین را نیز محک زد. هوش مصنوعی حتی زمانی که فقط داده‌های مالی خام و بدون زمینه اضافی داده می‌شد، عملکرد خوبی داشت.