جاب‌ویژن گزارش کارنامه بازار کار را ویژه انتخاب رشته کنکور ریاضی و رشته‌های مشترک منتشر کرده که در آن مشاغلی که در سال‌های آینده بیشترین رشد و تقاضا را خواهند داشت معرفی شده است.

این روندها را جاب‌ویژن با کمک داده‌های خود در طول زمان و پیش‌بینی‌های سایت‌های کاریابی خارجی به دست آورده است. توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی، فناوری اطلاعات (IT)، هوش مصنوعی (AI)، علوم داده (Data Science) و امنیت شبکه روند صعودی قابل توجهی در بازار دارند. علاوه بر این‌ها دیجیتال مارکتینگ، سئو، تولید محتوا، تحلیل و توسعه کسب و کار و مدیریت محصول هم از مشاغل دیگر مرتبط با تکنولوژی هستند که در سال‌های آینده بیشترین رشد و تقاضا را خواهند داشت.

این گزارش همچنین تصویری از ترند تغییرات مهم آینده ارائه داده است. افزایش مشاغل دورکاری، نقش پررنگ‌تر هوش مصنوعی در بازار کار، افزایش نیاز به تجربه و تحلیل و تفسیر داده‌ها و اهمیت ویژه مهارت‌های نرم و هوش هیجانی ترندهای مهم بازار کار در سال‌های آینده خواهند بود.

در این گزارش آمده که به دلیل مزایای کار از راه دور پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده تعداد مشاغلی که به صورت دورکاری و یا به صورت ترکیبی از حضوری و دورکاری هستند افزایش یابد. همچنین بر اساس داده‌های مؤسسه جهانی مک کینزی پیش‌بینی می‌شود که حدود ۷۰ درصد شرکت‌ها حداقل یک نوع فناوری هوش مصنوعی را تا سال ۲۰۳۰ به کار گیرند و کمتر از نیمی از شرکت‌های بزرگ از طیف کامل فناوری‌های هوش مصنوعی استفاده کنند. فراگیر شدن هوش مصنوعی مهارت‌های مورد نیاز برای اکثر مشاغل را تغییر خواهد داد.

اهمیت داده‌ها باعث می‌شود توانایی تجزیه، تحلیل و تفسیر داده‌ها مهارتی ارزشمند شود و بازار کار به کسانی که بتوانند الگوها را تشخیص دهند، روندها را پیش‌بینی کنند و از این طریق در مسیر کسب و کارها به تصمیم‌گیری کمک کنند نیاز جدی پیدا کند.

با توجه به اینکه اتوماسیون و هوش مصنوعی ممکن است بسیاری از عملکردهای فنی را به عهده بگیرد، توانایی انسان در یادگیری مهارت‌های نرم و هوش هیجانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مهارت‌هایی مثل خلاقیت، تفکر انتقادی، توانایی انجام کار تیمی، تاب‌آوری، توانایی انتقال یادگیری به دیگران، رهبری و مدیریت باعث می‌شود افراد جایگاه بهتری در بازار کار داشته باشند.