اگر تمامی جست‌و‌جوهای گوگل ازطریق هوش مصنوعی مشابه ChatGPT انجام می‌شد، ممکن بود بزرگ‌ترین موتور جست‌و‌جوی وب در دنیا به‌اندازه‌ی کشور ایرلند برق مصرف کند. چرا؟ بر‌اساس نتایج تحقیقی که در مجله‌ی Joule منتشر شده است، اضافه‌کردن هوش مصنوعی به گوگل مصرف انرژی این موتور جست‌و‌جو را ۱۰ برابر بیشتر می‌کند.

پژوهشگران در مطالعه‌ی جدیدشان تلاش کرده‌اند که آثار زیست‌محیطی هوش مصنوعی را در کانون توجه قرار دهند؛ آن‌هم در شرایطی که این فناوری روزبه‌روز وارد سرویس‌های بیشتری می‌شود و به دست افراد پرتعداد‌تری می‌رسد.

هوش مصنوعی مولد نیازمند سرورهایی پرقدرت است و پردازش‌های مبتنی‌بر این فناوری ممکن است مصرف انرژی و ردپای کربن دیتاسنترها را بسیار بیشتر کنند.

پژوهشگر ارشد مطالعه‌ی جدید قبلاً بارها به آلودگی ناشی از استخراج رمزارز اشاره کرده بود. او می‌گوید که فعلاً نمی‌توان اثرگذاری سرویس‌هایی مثل ChatGPT بر گرمایش جهانی را تخمین زد؛ اما باید از همین‌حالا به این حوزه توجه شود.

الکس دِوریس، پژوهشگر مطالعه‌ی جدید، می‌گوید که مردم باید قبل از استفاده از سرویس‌های هوش مصنوعی، به تأثیرات این فناوری روی محیط‌زیست فکر کنند. به‌گفته‌ی او، قبلاً چنین شرایطی را برای بلاک‌چین نیز دیده بودیم.

براساس آمار، هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از کل مصرف برق گوگل را ازآنِ خود کرد. از آن زمان تاکنون، فعالیت گوگل در بازار هوش مصنوعی بسیار گسترده‌تر شده است. هفته‌ی گذشته، گوگل ابزارهای هوش مصنوعی جدید برای سیاست‌مداران معرفی کرد تا به آنان به‌منظور آماده‌سازی جوامع برای بلایای طبیعی مثل سیل کمک کند.

فردی به‌نمایندگی از گوگل به رسانه‌ها گفته است که انرژی موردنیاز برای هوش مصنوعی با سرعت بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها در حال افزایش است. او می‌گوید که گوگل روش‌های مختلفی در پیش می‌گیرد تا ردپای کربنی دیتاسنترهای هوش مصنوعی را کاهش دهد و انرژی موردنیاز برای تعلیم مدل هوش مصنوعی جدید به‌مقدار ۱۰۰ برابر و انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌مقدار ۱,۰۰۰ کاهش پیدا کند.

این ادعا که در آینده مصرف انرژی موتور جست‌و‌جوی گوگل به‌اندازه‌ی کشور ایرلند می‌شود، بسیار بدبینانه است. الکس دِوریس ادعایش را بر این اساس مطرح کرده است که گوگل ده‌هامیلیارد دلار برای خرید ۵۱۲٬۸۲۱ کارت گرافیک انویدیا A100 HGX هزینه کند. در‌حال‌حاضر، انویدیا ظرفیت تولید این تعداد کارت گرافیک را ندارد.

در بخش دیگری از مقاله‌ی دِوریس، به ۱۰۰٬۰۰۰ سرور هوش مصنوعی جدید انویدیا اشاره شده است. این سرورها امسال راه‌اندازی می‌شوند و درصورتی‌که با تمام ظرفیت کار کنند، سالانه ۵٫۷ تا ۸٫۹ تراوات‌ساعت انرژی مصرف خواهند کرد. این مقدار دربرابر عدد تخمینی مصرف برق سالانه‌ی دیتاسنترها (۲۰۵ تراوات‌ساعت) بسیار ناچیز به‌نظر می‌رسد.