دولت در برنامه هفتم توسعه به دنبال رصد اطلاعات مردم بوده است. بر اساس بند ب ماده 75 این برنامه، سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص های فرهنگ عمومی و سبک زندگی راه اندازی شود.

این سیستم تمام داده های افراد را از تمام پایگاه های داده جمع آوری می کند. این پایگاه های داده می توانند دستگاه های عامل یا پلتفرم ها و سایت هایی باشند که داده های شخصی افراد را بر اساس خدماتی که ارائه می دهند ذخیره می کنند.

در متن این مقاله آمده است: «برای سرشماری دقیق و آنلاین داده‌های آماری مورد نیاز برای تسهیل پردازش، تحلیل دقیق و ایجاد بستر مناسب برای پژوهش‌های آتی در مورد گرایش‌های سبک زندگی در جامعه ایرانی و همچنین انتشار آن‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت‌گیری اسلامی موظف است با هماهنگی مرکز آمار ایران سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی و سبک زندگی مردم را راه‌اندازی کند. دستگاه های اجرایی و صاحبان پایگاه های این بند موظفند داده های مستمر و جامع را به صورت آنلاین در اختیار این سامانه قرار دهند.

در پیش نویس برنامه هفتم منظور از صاحبان پایگاه داده مشخص تر بود. به ادغام اطلاعات از پایگاه های داده عمومی، سیستم های دولتی و خصوصی و پلت فرم های کسب و کار مجازی اشاره کرد.

در این برنامه دولت مرکز ارشاد و آمار وزارتخانه را موظف کرده است که با لایحه پیشنهادی وزارت ارتباطات در سال گذشته مبنی بر حفظ اطلاعات شخصی در تضاد است.

سال گذشته پس از فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی خارجی، وزارت ارتباطات با تاکید بر حمایت از بسترهای داخلی به‌ویژه پیام‌رسان‌ها، در پاسخ به انتقادات مبنی بر حفظ اطلاعات شخصی، سازوکاری را برای حفاظت از اطلاعات شخصی اعلام کرد. سرانجام در بهمن ماه 1401 در هفتمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مشترک، پیش نویس قانون پیشنهادی «حفاظت از داده های شخصی» به تصویب رسید. وزیر ارتباطات گفت: تهیه این لایحه به این معنی است که از اطلاعات شخصی افراد در بسترهای داخلی محافظت می کنیم.

اردیبهشت ماه امسال و پس از وصل شدن پیام رسان ها، وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام اینکه هیچکس حق دسترسی به اطلاعات مردم در پیام رسان های داخلی را ندارد، گفت: ما هم قانون داریم و هم فتوای یک مقام معظم رهبری. رهبر که اطلاعات مردم در فضای مجازی حریم خصوصی و دسترسی است. زارع پور گفت: وزارت ارتباطات ضوابطی را وضع کرده و بر آن نظارت می کند که هیچکس در هیچ شرایطی حق دسترسی به اطلاعات افراد در پیام رسان های داخلی را ندارد و این موضوع مشمول ماده 25 قانون اساسی است. قانون اساسی: «با این کار خیال مردم راحت باشد».

7 کردامسان معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد که لایحه «حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات شخصی» به زودی به کمیسیون دولتی ارجاع می‌شود و پس از تصویب در کمیسیون، برای تبدیل شدن به قانون به مجلس ارجاع می‌شود. . خوانساری گفت اگر استارت آپ ها می خواهند وظایف خود را به درستی انجام دهند، باید از داده های افراد محافظت کنند.

هنوز از سرنوشت این لایحه خبری نیست اما وزارت ارتباطات می خواهد امسال آن را به مجلس بفرستد. علاوه بر این لایحه، شورای عالی فضای مجازی که سیاست‌های اصلی فضای مجازی کشور را تعیین می‌کند، در جلسه ۲۵ خردادماه سال جاری در خصوص راهکارهای تثبیت خدمات، تقویت حریم خصوصی و حفظ اطلاعات کاربران تصمیماتی اتخاذ کرد. این جلسه به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، داده‌ها و اطلاعات مردم در بسترهای داخلی مشمول اصل 25 قانون اساسی است: «بازرسی و رد نامه‌ها، ضبط و افشای مکالمات تلفنی، افشای پیام‌های تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم ارتباط و عدم مخابره، استراق سمع و هر نوع نظارت ممنوع است مگر در مواردی که قانون اجازه دهد.

اگرچه اصل 25 قانون اساسی “مگر در مواردی که قانون مقرر کرده باشد” استثنا دارد، اما اصل 75 این اصل را به رسمیت نمی شناسد. در حالی که در همین برنامه، بند ج ماده 66 که وزارت ارتباطات را موظف به ارائه نوآوری مبتنی بر داده در خدمات و محصولات برای دسترسی کسب‌وکارهای دیجیتال به داده‌ها و اطلاعات خود می‌کند، می‌گوید که ارائه اطلاعاتی مانند حفظ امنیت و حریم خصوصی اما در ماده 75 چنین تاکیدی وجود ندارد و سیستم پایش داده های سبک زندگی نباید به حریم شخصی کاربران توجه کند.

برنامه هفتم توسعه تمامی دارندگان پایگاه داده را موظف کرده است که داده های خود را به صورت مستمر و جامع به سامانه پایش سبک زندگی ارسال کنند. این پایگاه ها باید شامل پلتفرم ها و شرکت های موجود در فضای مجازی و داده های آنها باشد. چرا دولت به دنبال جمع آوری داده هایی است که وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی پیشنهاد حفاظت از آنها را داده است؟ زومیت هنوز پاسخی در رابطه با پاسخ وزارت ارتباطات به این بند دریافت نکرده است.