جفری هینتون، یکی از پدرخوانده های هوش مصنوعی، می گوید که به زودی مدل های مختلف هوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی خواهند گرفت. او همچنین نگران است که توسعه این فناوری به اندازه کافی ایمن نباشد. جفری هینتون می افزاید که فرصتی برای هوش مصنوعی وجود دارد که قدرت را در دست بگیرد.

البته چنین نظری تنها نظر جفری هینتون نیست و افراد دیگری نیز استدلال های مشابهی را مطرح کرده اند. اما دیدگاه های او وزن خود را دارد. هینتون در مصاحبه ای با برنامه Newsnight بی بی سی استدلال کرد که ایده پیشی گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسانی اجتناب ناپذیر است.

هوش مصنوعی می تواند از انسان پیشی بگیرد

پدرخوانده هوش مصنوعی در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «تعداد کمی از کارشناسان در این مورد تردید دارند. تقریباً همه کسانی که من می شناسم متخصص هوش مصنوعی هستند معتقدند که هوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی می گیرد. اما سوال اینجاست که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟”

جفری هینتون یکی از سه پدرخوانده هوش مصنوعی است. در سال 2023، او از سمت خود در گوگل استعفا داد و گفت که پشیمان است که در طول زندگی خود کار کرده است. وی در عین حال نسبت به خطرات فناوری هشدار داد. هینتون می گوید که با توجه به طیف گسترده نظرات در مورد هوش مصنوعی، باید در مورد آن محتاط باشیم.

او می‌افزاید: «من فکر می‌کنم این امکان وجود دارد که هوش مصنوعی کنترل را به دست بگیرد. هیچ کس واقعاً نمی داند که آیا هوش مصنوعی سرکش خواهد شد یا خیر. اما باید دید او چه کنترلی می تواند بر آن داشته باشد.

به گفته هینتون، در حال حاضر کاربردهای نظامی این فناوری، به عنوان مثال در بخش دفاعی برخی کشورها، نگران کننده است. او می گوید: «چیزی که من بیشتر نگران آن هستم این است که چه زمانی هوش مصنوعی های مختلف می توانند به طور مستقل تصمیم بگیرند، که می تواند بسیار نگران کننده باشد.