طبق گزارش وال‌استریت‌ ژورنال، اپل، سازنده گوشی آیفون، قرار است شراکت کارت اعتباری خود با گروه گلدمن ساکس را به پایان برساند.

وال‌استریت ژورنال به‌نقل از منابع آگاه می‌گوید قرارداد اپل با گلدمن ساکس، تقریباً در ۱۲ تا ۱۵ ماه آینده تمام می‌شود و به یک رابطه‌ی مشکل‌ساز پایان می‌دهد. این قرارداد هزینه‌های فراتر از انتظار به گلدمن ساکس تحمیل کرد.

سرویس‌های Apple Card و Apple Savings و Apple Pay Later در نتیجه‌ی همکاری با گلدمن ساکس ارائه می‌شوند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا اپل بانک جایگزین دیگری پیدا کرده است یا خیر.

ژورنال گفت که گلدمن ساکس در مورد ایده‌ی واگذاری این شراکت به بانک American Express صحبت کرده بود. مشخص نیست که این اتفاق بیفتد، زیرا بانک ظاهراً نگران میزان ضرر سرویس وام‌دهی این برنامه است.

در این گزارش آمده Synchrony Financial که بزرگترین صادرکننده کارت‌های اعتباری فروشگاهی در ایالات متحده است، به تصاحب فعالیت‌های Apple Card فکر می‌کند. Synchrony در ابتدا به‌دنبال بستن قرارداد با اپل بود و قرارداد پیشنهادشده‌ی این شرکت ارزش بیشتری نسبت‌به گلدمن ساکس داشت.

اپل، Apple Card را در سال ۲۰۱۹ راه اندازی کرد و اکنون تصور می‌شود حدود ۱۰ میلیون کاربر دارد. این کارت در اوایل سال جاری با یک حساب پس‌انداز با بازده بالا همراه شد که هم کارت و هم حساب مورد حمایت گلدمن بودند؛ اما از همان ابتدا، رویکردهای متفاوت به این برنامه ظاهراً باعث ایجاد مشکلاتی در روابط بین اپل و بانک شد و گزارش‌ها در تابستان حاکی از آن بود که این همکاری با مشکل مواجه شده است.

برای مثال، گزارش‌ها اعلام کرده‌اند که شراکت گلدمن با اپل بیش از یک میلیارد دلار ضرر به بانک وارد کرده است. مدیران گلدمن رابطه با اپل را دلیل افزایش نظارت نهادهای رگولاتوری روی روش‌های مدیریت حساب کارت اعتباری عنوان کردند.

سایر مسائل شامل اصرار ظاهری اپل بر این که دارندگان کارت باید صورت‌حساب خود را در زمان مشابه یعنی در ابتدای ماه دریافت کنند، می‌شود (درحالی‌که اکثر سرویس‌های رقیب، چنین قانونی ندارند). انتخاب این زمان‌بندی به این معنی بود که گلدمن در ابتدای ماه تماس‌های زیادی دریافت می‌کرد که باعث ایجاد چالش‌هایی برای کارکنان خدمات مشتری می‌شد.

اپل و گلدمن ساکس هنوز در مورد گزارش وال‌استریت ژورنال اظهار نظری نکرده‌اند.