گزارش SCMP نشان می دهد که تحریم صنعت تراشه چین توسط ایالات متحده نتوانسته این کشور را به طور کامل فلج کند. از آنجایی که تولید تراشه نیمه هادی لیتوگرافی قدیمی 40 درصد در سه ماهه اول سال 2024 رشد کرد.

با نرخ فعلی، چین می تواند بر صنعت تولید چیپ های قدیمی تسلط داشته باشد و تا سال 2027 حدود 39 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص دهد.

رشد چشمگیر در تولید تراشه نشان می‌دهد که چین می‌تواند به رهبر جهانی در تولید تراشه‌های نیمه‌رسانای قدیمی تبدیل شود. یکی از دلایل اصلی رشد چین در صنعت این است که هیچ محدودیت تجاری برای “تراشه های بالغ” یا تراشه هایی که از فناوری 28 نانومتری یا لیتوگرافی قدیمی استفاده می کنند وجود ندارد.

دولت آمریکا در تلاش برای حفظ زنجیره تامین، تراشه‌های قدیمی‌تر را از فهرست تحریم‌های خود حذف کرد. این نوع تراشه ها در بسیاری از دستگاه ها مانند گوشی، تجهیزات پزشکی و خودرو استفاده می شود و ممنوعیت آنها باعث اختلال در چرخه عرضه می شود.

ایالات متحده معتقد است که تراشه های قدیمی تهدیدی برای امنیت ملی نیستند. حذف این تراشه ها از فهرست تحریم ها، تولید تراشه های نیمه هادی چین را به بالاترین حد خود رساند و تنها در ماه مارس (مارس و آوریل) حدود 36.2 میلیارد واحد تراشه تولید شد.

تولید چین در سه ماهه اول سال 2024 تقریباً سه برابر تولید این کشور در سه ماهه اول سال 2019 بود. یعنی درست زمانی که چین تصمیم گرفت تولید تراشه توسط شرکت های داخلی را توسعه دهد.

به دلیل تحریم های آمریکا، چین بیشتر بر روی تراشه های نیمه هادی بالغ متمرکز شده است. حمایت های گسترده دولت یکی از دلایل اصلی افزایش تولید در چین است تا جایی که حتی می توان گفت این کشور مازاد تولید دارد.

اگر ایالات متحده بر اجرای قوانین فعلی پافشاری کند، چین چاره‌ای جز تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی قدیمی‌تر نخواهد داشت که قادر به رقابت با شرکت‌هایی مانند اینتل و TSMC نیستند. از آنجایی که چین راهی برای دستیابی به ابزارهای مناسب برای ساخت پردازنده های پیشرفته ندارد، بعید است که بتواند به خودکفایی دست یابد.

گزارش ها نشان می دهد که واردات تراشه های نیمه هادی حدود 12.7 درصد در سه ماهه اول سال 2024 افزایش یافته است. بنابراین چین هنوز راه درازی برای رسیدن به خودکفایی دارد.