‌حواله پایا یک سیستم الکترونیکی جامع بانکی است که بانک مرکزی آن را طراحی کرده تا دستور پرداخت‌های متعددی را از بانک مبدأ دریافت و پس از پردازش برای انجام به بانک مقصد ارسال کند. حواله یا انتقال وجه پایا مختصر اتاق پایاپای الکترونیک است که به بانک‌ها کمک می‌کند تبادلات بین بانکی را به صورت الکترونیک انجام دهند. درواقع پایا زیرساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی انبوه به حساب می‌آید و همچنین امکان انتقال الکترونیک وجوه خرد مبتنی بر حساب بین بانک‌ها برای مشتریان فراهم است.

عملیات پایا را می‌توان از طریق شعب بانک‌ها، بانکداری اینترنتی و همراه بانک انجام داد اما سقف انتقال در هر کدام از این روش‌ها متفاوت است. از طریق مراجعه حضوری به شعبه می‌توان تا سقف یک میلیارد ریال تراکنش انجام داد. در بانکداری الکترونیک و همراه بانک هم سقف انتقال یک میلیارد ریال است اما سقف هر تراکنش در این دو روش، ۵۰۰ میلیون ریال است.

پایا دو سامانه به اسم‌های واریز مستقیم (وم) و برداشت مستقیم (بم) دارد و خدمات پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات، پرداخت حقوق و مستمری و پرداخت سود سهام و اوراق بهادار را در شبکه‌ی بانکی میسر می‌کند. در سیستم واریز مستقیم صاحب حساب به بانک اجازه می‌دهد که در تاریخ‌های مشخصی مبالغی از حساب او برداشت شده و به حساب‌های دیگر منتقل شود. پس این امکان برای پرداخت حقوق و مستمری، پاداش، سود سهام، اجاره بها و حواله‌های بین بانکی مناسب است.

همچنین با امکان برداشت مستقیم طی توافقی دو طرفه بانک این اجازه را دارد که مبلغ مشخصی را در زمان معین از حساب‌های دیگر برداشت کرده و به حساب مشتری واریز کند. این امکان هم برای مواردی مثل پرداخت قبوض، حق عضویت، شهریه، اقساط وام‌ها، مالیات، حق بیمه و اجاره خانه استفاده می‌شود.

پس انتقال وجه از طریق پایا نسبت به انتقال وجه از طریق کارت به کارت این مزیت را دارد که مدیریت زمان انتقال وجه انجام شود. با پایا می‌توان تاریخ واریز پول به حساب افراد را مشخص کرد و فرد گیرنده لازم نیست حتماً در بانک فرستنده حساب داشته باشد.

انتقال وجه در پایا با شماره شبا انجام می‌شود و به همین خاطر روش مطمئنی محسوب می‌شود و امکان اشتباه در واریز آن خیلی کم است.

پایا دو شکل انتقال شخصی و گروهی دارد و کارمزد در هر کدام از این دو شیوه متفاوت است. بر اساس آخرین دستورالعمل بانک مرکزی کارمزد انتقال وجه پایا به صورت شخصی یک‌صدم درصد مبلغ تراکنش از ۲۴۰۰ تا ۳ هزار تومان و برای انتقال وجه گروهی بیش از ۱۰ واریز ۱۲۰۰ تومان به علاوه ۱۲۰ تومان به ازای هر واریز است.

علت واریز نشدن پایا

انتقال وجه در پایا آنی صورت نمی‌گیرد. تسویه‌های پایا در چهار چرخه زمانی ساعت ۳:۴۵ بامداد، ۹:۴۵ صبح و ۱۲:۴۵ و ۱۸:۴۵ انجام می‌شود. پس اگر مبلغی که از طریق پایا انتقال داده‌اید یا قرار بوده به حسابتان منتقل شود و هنوز واریز نشده، تا زمان تسویه حساب صبر کنید.

همچنین اگر تاریخ حواله در روز تعطیل باشد ممکن است پول واریز نشود. در بعضی از بانک‌ها در روز تعطیل دستور پرداخت یک بار در روز انجام می‌شود و در بعضی بانک‌ها به روز کاری بعد موکول می‌شود.

روش‌های پیگیری حواله پایا

با وجود اینکه انتقال وجه از طریق حواله پایا روش مطمئنی است، اگر به هر دلیلی متوجه شدید که انتقال وجه صورت نگرفته می‌توانید آن را به روش‌هایی که می‌گوییم پیگیری کنید. برای پیگیری حواله ابتدا تا ۲۴ ساعت پس از دستور پرداخت پایا، صبر کنید و اگر پول واریز نشد می‌توانید از طریق بانک مبدأ و یا مقصد انتقال وجه را استعلام کنید.

هنگام انجام انتقال وجه یک شماره پیگیری در اختیارتان قرار می‌گیرد که برای پیگیری یا استعلام حواله پایا باید آن را به همراه داشته باشید. به‌طور کلی برای پیگیری داشتن اطلاعات شماره پیگیری، بانک مبدأ و مقصد و مبلغ دقیق حواله الزامی است. با این اطلاعات به شعبه بانک مبدأ یا مقصد مراجعه کنید یا با شماره‌ تلفن‌های مرتبط تماس بگیرید و پیگیری کنید. همچنین تعدادی از بانک‌ها در سایت اینترنتی خود امکان استعلام حواله‌های پرداخت را ایجاد کرده‌اند.

اگر تصمیم به تماس تلفنی دارید ابتدا با بانک مبدأ تماس بگیرید و مسیر انتقال وجه را پیگیری کنید و اگر از بانک مبدأ انتقال وجه انجام شده اما هنوز پول واریز نشده بود با بانک مقصد تماس بگیرید و علت واریز نشدن پول را جویا شوید.

در جدول زیر لینک مراجعه به سایت و شماره تماس پیگیری حواله پایا را در بانک‌ها برایتان آماده کرده‌ایم که می‌توانید از این طریق پیگیری را انجام دهید.