بسیاری از کاربران لپ‌تاپ گزارش می‌دهند که رایانه‌هایشان پس از خاموش شدن خود به خود روشن می‌شود. اما جای نگرانی نیست به طور خلاصه، زمانی است که لپ تاپ شما به طور غیر منتظره ای پس از خاموش کردن آن از خواب بیدار می شود.

به گفته برخی افراد، مشکل از کنترل برق است، اما دلایل متعددی وجود دارد که چرا لپ تاپ همچنان به طور خودکار روشن می شود. بنابراین کاری که من می خواهم انجام دهم این است که دلایل مختلف این موضوع را بررسی کنم و راه حل هایی ارائه دهم.

چه چیزی باعث روشن شدن لپ تاپ می شود؟

یک خط فرمان را اجرا کنید که دارای حقوق مدیر است. برای انجام این کار، cmd را در کادر جستجو در نوار وظیفه تایپ کنید. روی Command Prompt راست کلیک کنید، روی Run as administrator کلیک کنید.

سپس powercfg –lastwake را تایپ کرده و برای ادامه Enter را فشار دهید. باید آخرین ابزاری که لپ تاپ شما را روشن کرده است را ببینید.

سپس powercfg –devicequery wake_armed را تایپ کنید. این لیستی از تمام ابزارهایی که می توانند لپ تاپ شما را روشن کنند نشان می دهد. هدف از پیروی از این دستورالعمل ها این است که بفهمیم علت مشکل سخت افزاری است یا خیر.

دلایل و راه حل های روشن شدن خودکار لپ تاپ

برخی از تنظیمات می توانند باعث شوند لپ تاپ شما همچنان روشن شود. بنابراین، غیرفعال کردن آنها ممکن است به خودی خود لپ تاپ شما را روشن نکند.

حالت شروع سریع

ویندوز 10 دارای حالت راه اندازی سریع است که از خاموش شدن صحیح سیستم جلوگیری می کند. کاری که انجام می دهد این است که لپ تاپ شما را در حالت خواب زمستانی قرار می دهد تا زمانی که لپ تاپ را مجددا راه اندازی می کنید، روند سریعتر انجام شود. به گفته کارشناسان، این می تواند مقصر باشد. پاسخ؟ حالت راه اندازی را غیرفعال کنید. برای انجام این کار؛ این موارد را دنبال کنید:

مرحله 1: در ویندوز 10، Control Panel را در کادر جستجو تایپ کنید و آن را انتخاب کنید، سپس روی Power Options کلیک کنید. یا روی نماد پاور از قسمت اعلان نوار وظیفه لپ تاپ کلیک کنید و گزینه های بیشتر برق را انتخاب کنید. با این کار کادر گفتگوی Power Options ظاهر می شود.

مرحله 2: گزینه Choose what the Power buttons do را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید. سپس در پنجره باز شده روی Change settings کلیک کنید.

مرحله 3: خواهید دید که کادر Enable fast startup (recommended) در قسمت Shutdown Settings علامت زده شده است. تیک گزینه را بردارید. سپس روی ذخیره کلیک کنید.

مرحله 4: لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

قابلیت تایمر بیداری را فعال کنید

این یکی دیگر از ویژگی هایی است که باعث می شود لپ تاپ شما به خودی خود روشن شود. در اصل، ما آن را غیرفعال می کنیم، درست مانند آنچه در بالا با ویژگی راه اندازی سریع انجام دادیم. امیدوارم این مشکل را حل کند. در اینجا مراحل انجام می شود:

مرحله 1: به Control Panel بروید یا در کادر جستجو عبارت control panel را تایپ کنید و آن را انتخاب کنید، سپس برای ادامه روی Power Options کلیک کنید.

مرحله 2: در قسمت Choose or customize a plan، Change plan settings را در قسمت Balanced (Recommended) پنجره بازشو انتخاب کنید.

مرحله 3: گزینه Change advanced power settings را انتخاب کنید.

مرحله 4: از پنجره پاپ آپ، روی Sleep و سپس روی Allow Wake Timers دوبار کلیک کنید.

مرحله 5: از منوی کشویی گزینه Disable را برای On Battery و Plugged انتخاب کنید.

مرحله 6: وقتی کارتان تمام شد، روی OK ضربه بزنید.

مرحله 7: لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

اگر گزینه Enable Wake Timers در لپ تاپ شما موجود نیست، برای فعال کردن این ویژگی مراحل زیر را دنبال کنید:

1. Win + R را فشار دهید تا Run باز شود.

2. regedit را تایپ کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

3. به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlPowerPowerSettings

4. مسیر زیر را پیدا و انتخاب کنید:

238C9FA8-0AAD-41ED-83F4-97BE242C8F20BD3B718A-0680-4D9D-8AB2-E1D2B4AC806D

5. روی ورودی Attributes دوبار کلیک کنید، داده های مقدار آن را به 2 تغییر دهید و روی OK کلیک کنید.

گزینه راه اندازی مجدد خودکار

گاهی اوقات لپ تاپ دچار مشکل می شود که باعث راه اندازی مجدد آن می شود. این بخشی از برنامه نویسی پیش فرض است. هنگامی که لپ تاپ شما روی حالت آماده به کار قرار می گیرد و این اتفاق می افتد، لپ تاپ دوباره راه اندازی می شود. اگر خطا دوباره رخ دهد، لپ تاپ به روشن شدن ادامه می دهد. کاری که برای حل این مشکل باید انجام دهید:

مرحله 1: در نوار جستجوی ویندوز صفحه کنترل تایپ کنید و به کنترل پنل خود بروید. سپس از پنجره باز شده System را انتخاب کنید.

مرحله 2: روی Advanced system settings در سمت چپ صفحه کلیک کنید.

مرحله 3: به تب Advanced بروید. یک پنجره پاپ آپ با بخش Startup and Recovery ظاهر می شود. در زیر این دکمه تنظیمات وجود دارد. روی آن کلیک کنید.

مرحله 4: در قسمت خرابی سیستم اگر گزینه Automatic Restart تیک خورده باشد. تیک گزینه را بردارید.

مرحله 5: برای ذخیره تغییرات روی OK کلیک کنید.

مرحله 6: لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

تعمیر و نگهداری خودکار

این حالت همچنین ممکن است مسئول بیدار کردن لپ‌تاپ شما باشد، زیرا معمولاً به گونه‌ای پیکربندی شده است که در حالت بیکار اجرا شود. برای جلوگیری از روشن شدن لپ تاپ خود می توانید فعالیت ها را برنامه ریزی کنید یا هر پیکربندی را غیرفعال کنید. در اینجا مراحل انجام می شود:

مرحله 1: به کنترل پنل بروید یا کنترل پنل را در کادر جستجو تایپ کنید و آن را انتخاب کنید.

مرحله 2: از پنجره پاپ آپ گزینه Security and Support را انتخاب کنید.

مرحله 3: روی Support کلیک کنید و Change support settings را انتخاب کنید

مرحله 4: خواهید دید که گزینه Enable scheduled maintenance برای بیدار کردن کامپیوتر من در زمان برنامه ریزی شده وجود دارد. اگر تیک خورده است، تیک آن را بردارید

مرحله 5: برای ذخیره تغییرات روی OK کلیک کنید.

مرحله 6: لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

به روز رسانی برنامه ریزی شده ویندوز

به‌روزرسانی‌های معمولی که قرار است دستگاه شما را برای انجام به‌روزرسانی‌های برنامه‌ریزی‌شده تحریک کنند، لپ‌تاپ‌ها را بیدار می‌کنند. بنابراین، همانطور که قبلا انجام دادیم، این ویژگی را به صورت زیر غیرفعال می کنیم:

مرحله 1: روی کلید Windows و کلید R به طور همزمان کلیک کنید تا پنجره Run باز شود.

مرحله 2: gpedit.msc را در قسمت خالی تایپ کنید و برای ادامه روی OK یا Enter کلیک کنید.

مرحله 3: به پوشه Windows Update در مرورگر Local Group Policy Editor به صورت زیر بروید: Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > Windows Updates.

مرحله 4: در قسمت سمت راست، روی Enable Windows Update power management دوبار کلیک کنید تا به طور خودکار سیستم برای نصب به روز رسانی برنامه ریزی شده بیدار شود.

مرحله 5: در پنجره پاپ آپ روی گزینه Disabled کلیک کنید و روی Apply و OK کلیک کنید تا تغییر ذخیره شود.

مرحله 6: لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

صفحه کلید و ماوس

کیبورد و ماوس داخلی یا خارجی دو تا از شناخته شده ترین مقصران این مشکل در لپ تاپ ها هستند. چگونه اتفاق می افتد؟ خوب، یک ضربه کوچک می تواند دستگاه شما را روشن کند. با دسترسی به قابلیت مدیریت انرژی لپ تاپ و تغییر تنظیمات به شرح زیر می توانید از این امر جلوگیری کنید:

مرحله 1: مدیریت دستگاه (Win+X و سپس M) را راه اندازی کنید. در پنجره پاپ آپ، باید لیستی از تمام سخت افزارهای لپ تاپ خود را مشاهده کنید.

مرحله 2: صفحه کلید یا ماوس را انتخاب کنید. راست کلیک کرده و Properties > Power Management را انتخاب کنید.

مرحله 3: علامت Allow this device to wake the computer را بردارید.

مرحله 4: لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

(توجه داشته باشید که اگر از دستگاه های بازی اضافی استفاده می کنید، باید گزینه های برق آنها را نیز غیرفعال کنید.)

در شبکه LAN بیدار شوید

این ویژگی زمانی مفید است که لپ تاپ نیاز به اتصال یا انتقال فایل ها یا داده ها به یک کامپیوتر در شبکه دارد. با این حال، همچنین می تواند باعث شود لپ تاپ شما به خودی خود روشن شود. (این ممکن است به دلیل یک ویژگی ساخته شده در سخت افزار آن، مانند آداپتور شبکه باشد.) برای جلوگیری از این اتفاق، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1: مدیریت دستگاه (Win+X و سپس M) را راه اندازی کنید.

مرحله 2: بخش Network adapters را پیدا کنید.

مرحله 3: کلیک راست کرده و سپس به Properties > Power management بروید.

مرحله 4: علامت کادر کنار Allow this device to wake the computer را بردارید. اکنون هیچ دستگاه دیگری در شبکه لپ تاپ شما را روشن نمی کند. (توجه: در مواردی که Miniport می‌خواند، تغییراتی ایجاد نکنید.)

مرحله 5: پس از اتمام، لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است یا خیر.

تشخیص

گاهی اوقات فهمیدن اینکه چرا لپ تاپ شما به خودی خود روشن می شود می تواند به سادگی عیب یابی باشد. در اینجا نحوه انجام آن آمده است:

مرحله 1: به کنترل پنل بروید. سپس از منوی باز شده گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.

مرحله 2: از منوی سمت چپ، View All را انتخاب کنید.

مرحله 3: به پایین اسکرول کنید تا Power، روی آن کلیک راست کرده و Run as administrator را انتخاب کنید. مراحل ارائه شده در عیب یاب را دنبال کنید.

مرحله 4: پس از انجام، لپ تاپ خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل حل شده است.

خلاصه

باتری لپ تاپ شما ممکن است تمام شده باشد زیرا ساعت ها بدون نیاز به روشن شدن خودکار کار می کند.

امیدوارم اکنون ایده ای داشته باشید که چه چیزی ممکن است باعث این رفتار نسبتاً عجیب در لپ تاپ شما شود. در هر صورت، راه حل های ارائه شده را امتحان کنید، امیدوارم یک یا چند مورد از آنها برای شما مفید باشد.

به این پست امتیاز دهید