کاربران اندروید و آیفون اغلب برای دانلود اپلیکیشن ها به گوگل پلی و اپ استور مراجعه می کنند. این دو استور به صورت پیش فرض بر روی گوشی ها نصب می شوند و در آیفون اپل نمی توانید به فروشگاه های دیگر دسترسی داشته باشید.

اپل و گوگل مدت هاست که سعی کرده اند کاربران را فقط در فروشگاه های آنلاین خود نگه دارند. این امر باعث شده تا بازار اپلیکیشن های موبایل دوقطبی شود. بر اساس گزارش Gizmochina، ژاپن در صدد شکستن انحصار اپل و گوگل است.

بازار آزاد تأثیر عمده ای بر افزایش نوآوری و رقابت دارد و با افزایش رقابت، مصرف کنندگان به گزینه های بیشتری دسترسی خواهند داشت. شرایط بازار اپلیکیشن به گونه ای است که نمی توان آنها را رایگان نامید. زیرا اولاً تعداد بازیکنان اصلی آنچنان زیاد نیست و ثانیاً صاحبان فروشگاه ها به خصوص اپل هزینه های زیادی را از توسعه دهندگان دریافت می کنند.

دولت ژاپن با رونمایی از طرحی ویژه سعی دارد بازار فروشگاه اپلیکیشن موبایل را باز کند تا رقبای اپل و گوگل فرصت رقابت داشته باشند. افزایش رقابت در نهایت منجر به کاهش قیمت ها می شود.

به گفته ژاپن، فروشگاه های آنلاین در صورت رعایت برخی نکات امنیتی و محافظت از حریم خصوصی کاربران، می توانند بر روی پلتفرم های اندروید و iOS کار کنند. طبق قوانین، کاربران همچنین می توانند از طریق پلتفرم های مالی مختلف برای اپلیکیشن ها پرداخت کنند.

به جز ژاپن، اتحادیه اروپا نیز قانونی را تصویب کرده است که اپل را ملزم می کند تا مجوزهای فعالیت برای فروشگاه های مختلف صادر کند.

رگولاتورهای ژاپنی سعی دارند اپل و گوگل را مجبور کنند تا حذف اپلیکیشن ها را به صورت پیش فرض ممکن کنند. علاوه بر این، این شرکت ها اجازه ندارند برنامه های خود را در سرویس های جستجو اولویت بندی کنند.