شرکت خدمات ارتباطی رایتل با محصولاتی در حوزه B2B و B2G و همچنین ارائه اینترنت نوری و خدمات ویژه برای مشترکین خود در نمایشگاه الکامپ شرکت می کند. معاون برنامه ریزی راهبردی رایتل معتقد است این اپراتور توانسته خدمات متنوع و گسترده ای را به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی ارائه دهد. وی همچنین تاکید کرد که رایتل قصد دارد با استراتژی جدیدی وارد حوزه 5G شود.

محمد صادق کریمی مهرآبادی، عضو هیئت مدیره و معاون برنامه ریزی راهبردی و مدیریت پروژه رایتل در گفتگو با دیجیاتو از برنامه های این اپراتور برای تامین اینترنت نوری، اینترنت نسل پنجم همراه و محصولات جدید این شرکت صحبت کرد.

چرا رایتل به الکامپ آمد؟ آیا در این نمایشگاه چیز خاص و جدیدی ارائه خواهید کرد؟

در الکامپ معمولاً مهمترین هدف برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبینی است که بیشتر در زمینه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند. ما سه غرفه در نمایشگاه داریم که در یکی از آنها بیشتر محصولات شرکتی خود را برای ملاقات با شرکت ها و امضای قرارداد خدمات ارائه می کنیم. تمرکز ما امسال بر ارائه خدمات B2B است.

با توجه به اینکه ما هلدینگ ارتباطات و فناوری اطلاعات شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) هستیم، بسیاری از زیرساخت های خدمات ارتباطی شستا و سازمان تامین اجتماعی توسط رایتل تامین می شود. به عنوان مثال طرح نظارت بر اشتغال وزارت رفاه اجتماعی، سامانه پیامکی، ارتباط امن و غیره توسط رایتل اجرا می شود.

همچنین یکی از نکات قابل توجه این اپراتور در نمایشگاه الکامپ امسال بحث فیبر نوری برای خانه و تجارت است. رایتل یکی از پیشگامان توسعه فیبر نوری در کشور است. در حال حاضر در نمایشگاه امکان تست سرعت فیبر نوری رایتل با سرعت نزدیک به یک گیگابیت بر ثانیه وجود دارد.

رایتل با توجه به اینکه اپراتورهای دنیا به سمت درآمدزایی از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات حرکت می کنند، مجموعه ای از خدمات ارزش افزوده را نیز به مشتریان خود ارائه می دهد. این نوع خدمات مستلزم همکاری با شرکت های استارت آپی علاقه مند و فعال است که در این راستا رایتل در سالن استارت آپ نیز غرفه دارد.

یکی از مسائل مهم برای ما استفاده از ظرفیت نخبگان، کارشناسان و دولت محلی است که هر چه بیشتر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، کار را سریعتر و بهتر انجام می دهیم. این به Writel کمک می کند تا ایده های جدید را بشناسد و آنها را زنده کند، مثلاً در بحث حمل و نقل هوشمند، ما 18 فرصت را استخراج کردیم که برخی از آنها توسط Writel ارائه شده است و برخی از آنها از شرکت های خلاق موجود استفاده می کنیم. انجام دادن.

از دیگر اهداف رایتل در این نمایشگاه ارتباط مستقیم با مخاطبین و مشترکین است و غرفه رایتل جنب سالن 38 در فضای باز به همین موضوع اختصاص دارد. بازدیدکنندگان می توانند برای خرید سیم کارت، بسته های ویژه نمایشگاه، حمل و نقل و سایر خدمات ارتباطی به این غرفه مراجعه کنند.

به نظر می رسد رایتل علاوه بر خدمات B2B، نوعی خدمات B2G را نیز ارائه می دهد، آیا این کار درست است؟

بله، چون سهامدار ما تامین اجتماعی است و این سازمان متعلق به وزارت رفاه اجتماعی است، تقریبا می توان گفت رایتل شاخه فناوری اطلاعات وزارت رفاه اجتماعی است. بسیاری از پروژه ها در این زمینه در حال حاضر در رایتل در حال اجرا هستند.

رایتل با تمرکز بر “سرویس های سازمانی مبتنی بر هوش” در الکامپ 2023 شرکت می کند. می توانید در مورد آن توضیح دهید؟

این فرآیند در مورد جمع آوری داده ها، پردازش و نتیجه گیری از آن داده ها بحث می کند. هوش چیزی است که در این فرآیند اتفاق می افتد و به کمک آن می توان داده ها را تحلیل و مدلسازی کرد و بر اساس آن نتیجه گیری کرد. به عنوان مثال، وقتی در مورد یک خودروی هوشمند صحبت می کنیم، آن خودرو یک سری داده جمع آوری شده از طریق سنسورهای هوشمند، پردازش و تصمیم گیری آگاهانه و هوشمندانه دارد.

تمرکز ما ارائه خدماتی است که به مخاطبان کمک می کند پس از پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها تصمیمات هوشمندانه تری بگیرند.

یکی دیگر از شعارهای رایتل «اقتصادی ترین سیم کارت کشور» است.

این شعار مبنای اصلی خدماتی است که ارائه می کنیم. رایتل از ابتدای فعالیت خود تا به امروز ارائه دهنده مقرون به صرفه ترین خدمات ارتباطی نسبت به سایر اپراتورها بوده است. با توجه به اینکه بیشتر مخاطبین رایتل از ابتدا جوانان، دانشجویان و خانواده های بهزیستی هستند، سعی شده است خدمات مقرون به صرفه و مطلوبی به آنها ارائه شود.

به عنوان مثال بسته های اینترنتی رایتل نسبت به بسته های اپراتورهای دیگر ارزان تر است و سعی می کنیم همچنان خدمات مقرون به صرفه ای ارائه دهیم.

اهداف فعالیت رایتل در زمینه فیبرهای نوری چیست؟ تاکنون چند پورت ارائه کرده است و آینده این مسیر چگونه است؟

با توجه به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر پوشش نوری 20 میلیون خانوار، رایتل تصمیم گرفت خدمات ثابت را نیز به سبد محصولات خود اضافه کند. در حوزه خدمات اپراتور، بحث ارائه خدمات یکپارچه تلفن همراه و ثابت یا FMC مطرح می شود، به این صورت که مشتری می تواند بسته اینترنتی خریداری کند و از آن در اینترنت همراه یا ثابت استفاده کند.

این برای رایتل بسیار مهم بود، بنابراین ما به پروژه توسعه فیبر نوری پیوستیم. وزارت ارتباطات همچنین از اپراتورها برای دریافت مجوز UNSP یا مجوز ارائه خدمات یکپارچه حمایت کرد.

ما متعهد شده بودیم که تا سال 1401 100000 خانوار را تحت پوشش قرار دهیم که تقریباً عملیاتی شد. برای سال 1402 200 هزار تعهد داریم و اقدامات در حال انجام است.

رایتل هم اکنون در سه شهر قدس، ملارد و پردیس برای ارائه اینترنت نوری مشغول به کار است.

به نظر می رسد مخاطبان اصلی فناوری نوری در شهرهای بزرگ زندگی می کنند. چرا رایتل و برخی اپراتورهای دیگر بر توسعه فیبر در شهرهای کوچک تمرکز کردند؟

در شهرهای بزرگی مانند تهران با توجه به اینکه نسبت درآمد بیشتر است برخی از مخاطبین نیز برای ارائه این خدمات هزینه می کنند. اما در شهرهای کم درآمد، پذیرش فیبر به طور طبیعی کمتر است. برای اینکه کل کشور دسترسی یکسانی داشته باشد، دولت برای برخی شهرها تعرفه های یارانه ای و حمایتی می دهد. در واقع تلاش شده عدالت اجتماعی برقرار شود و توزیع حضور در شهرهای کوچکتر با هماهنگی وزارت ارتباطات انجام شود.

برنامه اپراتور رایتل برای آینده این شرکت چیست؟

ما تا سال 1406 برای شرکت برنامه ریزی کرده ایم و قصد داریم 50 درصد از درآمد رایتل را علاوه بر درآمد اپراتور از خدمات اقتصاد دیجیتال به دست آوریم و به سمت خدمات مبتنی بر اقتصاد دیجیتال برویم. خدماتی مانند حمل و نقل هوشمند، سلامت دیجیتال و سایر خدماتی که در این زمینه تعریف کرده ایم.

رایتل چه سیاستی برای توسعه 5G دارد؟

توسعه 5G یکی از برنامه های راهبردی این اپراتور تلفن همراه است. رایتل در اوایل در 3G پیشگام بود، اما زمانی که LTE آمد، ما به دلیل تحریم های سرکوبگرانه کمی عقب بودیم. برنامه ما این است که تا اواسط سال جاری تمام سایت های باقیمانده را از 3G به LTE تبدیل کنیم. در حال حاضر ارتباطات رایتل در بسیاری از شهرها 4G+ است.

امسال نیز در مورد افزایش ظرفیت هسته بحث کرده ایم و در مرحله جایگزینی هسته جدید با هسته قدیمی هستیم. این هسته توانایی پشتیبانی از 5G را دارد و از ماه سپتامبر این فرصت را داریم که نسل پنجم را در بهترین شرایط توسعه دهیم.

برنامه ما ارائه سه تا چهار هات اسپات 5G در تهران تا پایان سال است. اگرچه اولویت ما در نسل پنجم ورود به این صنعت است. همچنین پیگیر موضوع استخراج هوشمند هستیم.

امیدواریم در 5G نیز خدمات با کیفیت و مطلوبی ارائه دهیم.