محققان دو جمجمه فسیل شده یک گونه تازه کشف شده به نام Eudyptula wilsonae را در منطقه تاراناکی جنوبی در جزیره شمالی نیوزلند پیدا کردند. این جمجمه‌ها که متعلق به یک پنگوئن بالغ بالغ و یک پنگوئن جوان است، از نظر اندازه و شکل به طرز شگفت‌انگیزی شبیه به پنگوئن‌های کوچک (Eudyptula minor) هستند که امروزه نیز وجود دارند، کوچک‌ترین گونه پنگوئن زنده.

به دلیل عدم وجود استخوان‌های در معرض، محققان دقیقاً مطمئن نیستند که پرندگان منقرض شده چقدر کوچک بوده‌اند، اما طبق گفته‌ها، بچه پنگوئن‌های امروزی معمولاً به 12 اینچ (35 سانتی‌متر) قد و حدود 0.9 کیلوگرم (0.9 پوند) در حداکثر اندازه خود می‌رسند. LiveScience.

امروزه پنگوئن‌های کوچک و چهار زیرگونه آن‌ها در سرزمین اصلی استرالیا، نیوزلند و تاسمانی زندگی می‌کنند، اما محققان مطمئن نیستند که منشأ آنها از کجاست. به گفته محققان، یافته های جدید نشان می دهد که این گونه در نیوزیلند به خوبی تثبیت شده است.

دانیل توماسجانورشناس دانشگاه مسی در نیوزیلند و نویسنده اصلی این مطالعه در بیانیه ای گفت: «این واقعیت که دودمان پنگوئن کوچک برای مدت طولانی نسبتاً بدون تغییر باقی مانده است، گواهی بر انعطاف پذیری تکاملی آن است. وی افزود: شرایط اقلیمی در طول زمان بسیار تغییر کرده و این گونه در برابر آن تغییرات مقاوم بوده است.

محققان همچنین می نویسند که این کشف می تواند به دانشمندان کمک کند شکاف های تاریخی در اکوسیستم استرالیا را پر کنند و بینش جدیدی در مورد دیگر گونه های منقرض شده و زنده این کشور ارائه دهند.