هیئت‌منصفه‌ی فدرال در ایالت دلاور علیه مایکروسافت رأی داد و گفت دستیار صوتی کورتانا، پتنت متعلق به IPA Technologies را نقض کرده است. این حکم، مایکروسافت را به پرداخت جریمه‌ی ۲۴۲ میلیون دلاری ملزم می‌کند.

پرونده‌ی اخیر مایکروسافت به فناوری تشخیص صدای کورتانا ارتباط داشت. هیئت‌منصفه پس‌ از یک‌ هفته بررسی سرانجام اعلام کرد نرم‌افزار مایکروسافت، حق‌ اختراع شرکت IPA را نقض کرده است. IPA به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از Wi-LAN، این حق‌ اختراع را از Siri Inc متعلق به SRI International به‌دست آورد؛ همان فناوری‌ای که به‌عنوان زیربنای دستیار صوتی سیری نیز استفاده می‌شود.

به گزارش رویترز، شکایت IPA علیه مایکروسافت که در سال ۲۰۱۸ مطرح شد، ابتدا بر پتنت‌های مرتبط با دستیارهای دیجیتال شخصی و پیمایش صوتی داده‌ها تمرکز داشت. در نهایت این پرونده به یکی از پتنت‌های IPA محدود شد.

این اولین‌بار نیست که IPA به‌خاطر پنتت‌هایش از غول‌های فناوری شکایت می‌کند. شرکت مذکور قبلاً به‌دلیل نقض‌های مشابه پتنت‌هایش، از گوگل و آمازون نیز شکایت کرده بود و درحالی‌که آمازون در سال ۲۰۲۱ با موفقیت از خود دفاع کرد، پرونده‌ی گوگل همچنان در جریان است.

پرونده‌ی کورتانا ضربه‌ی سنگینی برای مایکروسافت محسوب می‌شود؛ زیرا آن‌ها باید برای دستیار شخصی خود که اکنون به تاریخ پیوسته است، جریمه پرداخت کنند.