هنرمندان عرصه‌های مختلف بر سر حقوق مالکیت معنوی آثارشان با شرکت‌های بزرگ فناوری درگیر جنگ حقوقی هستند و سعی می‌کنند از آنها غرامت بگیرند. هوش مصنوعی گوگل که در زمینه تبدیل متن به تصویر فعال است، یکی از آخرین اهداف این حملات است و گروهی از هنرمندان به دلیل نقض قانون کپی رایت از آن شکایت کرده اند.

سابقه شکایت هوش مصنوعی گوگل چیست؟

عکاس Jinga Zhang به همراه سه سازنده تصویر دیگر از جمله کسانی هستند که در دادگاه کالیفرنیا علیه گوگل شکایت کرده اند. آنها ادعا می کنند که هوش مصنوعی گوگل از مجموعه داده های حاوی کار آنها برای آموزش استفاده کرده و قانون کپی رایت را نه تنها در این مورد بلکه در میلیون ها مورد دیگر نقض کرده است. با توجه به جزئیات منتشر شده، هدف اصلی آنها سرویس متن به تصویر Imagen گوگل است.

در مقاله ای که در سال 2022 منتشر شد، گوگل اعلام کرد که از مجموعه داده LAION 400M برای آموزش هوش مصنوعی خود برای تبدیل متن به تصویر استفاده می کند. این مجموعه داده به صورت عمومی در دسترس همه است و توسط شرکت های مختلفی که در این زمینه کار می کنند استفاده می شود. در مجموعه داده مذکور حدود 400 میلیون تصویر موجود است که با توضیحات همراه است و سرویس های هوش مصنوعی می توانند از آنها برای آموزش و بهبود استفاده کنند. هنرمندان شاکی ادعا می کنند که آثار آنها در این مجموعه داده توسط شرکت های بزرگ بدون اجازه آنها استفاده شده است و این نقض قانون کپی رایت است.

نمونه هایی از تصاویر ساخته شده با سرویس Google Imagen

ناگفته نماند که گوگل اولین هدف عکاسان و پردازشگرهای تصویر مذکور نیست و آنها قبلاً سابقه شکایت علیه سرویس های Midjourney و Stable Diffusion به دلیل استفاده از مجموعه داده های مشابه داشته اند. آنها خاطرنشان می کنند که قوانین نتوانسته اند خود را با شرایط فعلی تطبیق دهند و قانونگذاران از سرعت بالای توسعه فناوری عقب مانده اند. بر اساس قانون فعلی، شرکت‌های بزرگ استفاده از مجموعه داده‌های عمومی را «استفاده منصفانه» می‌دانند و قانون کپی رایت را نقض نمی‌کنند.

شکایت علیه سرویس های Midjourney و Stable Diffusion راه به جایی نبرد و سال گذشته شکایت دیگری از سوی گروه مذکور مطرح شد. با این حال، در یک حرکت سریع، گوگل یک به‌روزرسانی برای هوش مصنوعی متن به تصویر خود منتشر کرد و به طور خاص مجموعه داده‌های مذکور را در میان داده‌های آموزشی فهرست نکرد. با حذف نام مجموعه داده‌های مورد استفاده، گوگل تلاش می‌کند خود را از لیست شرکت‌هایی که از داده‌های عمومی در مقیاس بزرگ استفاده می‌کنند، بدون کسب مجوز یا پرداخت حقوق مالکیت معنوی حذف کند. البته انگشت سرزنش گوگل به دلیل استخدام یک مهندس فرانسوی که در شکل‌دهی مجموعه داده LAION نقش داشت، نشانه رفت.