گوگل به‌تازگی قابلیت‌های متنوعی را به اندروید اضافه کرده است که بعضی آنها مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و می‌توانند زندگی کاربران را آسان‌تر سازند. یکی از همین ویژگی‌ها، امکان یافتن اشیا با گوشی است که نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده و اکنون می‌تواند به لطف هوش مصنوعی به‌دنبال یک شیء خاص بگردد.

یافتن اشیا با هوش مصنوعی گوگل چگونه کار می‌کند؟

ویژگی Lookout به افراد کم‌بینا کمک می‌کند تا از طریق گوشی هوشمند اندرویدی خود، راحت‌تر بتوانند محیط اطراف را تشخیص دهند. اکنون گوگل به‌سراغ بهبود این قابلیت رفته و با تعبیه هوش مصنوعی در آن، امکان وارد کردن نام شیء یا محل مورد نظر جهت جستجو برای آن توسط کاربران را فراهم ساخته‌است. به‌کمک قابلیت گفته‌شده، افراد کم‌بینا یا نابینا می‌توانند دوربین دستگاه خود را به اطراف بچرخانند تا فاصله حدودی تا هر محل یا شیء خاص به آنها اعلام شود.

یکی دیگر از امکانات اندروید که اخیراً شاهد بهبود بوده است، ویژگی Look to Speak است. این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا متن‌های از پیش آماده شده را انتخاب و اقدام به شخصی‌سازی آنها نمایند و در ادامه متن ویرایش شده به‌صورت بلند خوانده خواهد شد تا دیگر افراد حاضر در محیط آگاه شوند. اکنون پشتیبانی از محاوره‌های صوتی از پیش آماده شده هم به این قسمت افزوده خواهد شد تا افراد کم‌بینا راحت‌تر از گذشته بتوانند به گفتگو از طریق گوشی هوشمند خود بپردازند.

یکی از پروژه‌های جالب گوگل برای افراد کم‌توان، تحت عنوان Gameface توسعه یافته است که به کاربر کمک می‌کند تا نشانگر موس را در کامپیوتر از طریق حرکات سر و عضلات صورت، کنترل نماید. اکنون این ویژگی دیگر تنها منحصر به کامپیوترهای شخصی نخواهد بود و شاهد حضور آن در اندروید نیز هستیم. توسعه‌دهندگانی که علاقه‌مند به استفاده از ویژگی مذکور هستند می‌توانند از طریق گیت‌هاب به مخازن مورد نظر دسترسی داشته‌باشند.

گوگل در پست وبلاگ خود به امکانات دیگری برای بهبود کیفیت زندگی افراد کم‌توان اشاره کرده است که در سرویس‌های مختلف این شرکت قرار دارند. برای مثال از این پس کاربران می‌توانند از قابلیت راهنمایی دقیق نقشه گوگل در هنگام قدم زدن با پشتیبانی از تمامی زبان‌ها، بهره بگیرند. همچنین صدای هشداری که برای آگاهی کاربران از خطراتی مانند آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باز طراحی شده‌است.

بسیاری از شرکت‌های فناوری همزمان با روز آگاهی از دسترس‌پذیری، اقدام به ارائه امکانات و قابلیت‌های جدید برای کاربران کم‌توان خود کردند. برای مثال اپل اقدام به معرفی ویژگی کنترل آیفون و آیپد با چشم کرد که به‌زودی همراه با انتشار iOS 18 در اختیار عموم افراد قرار می‌گیرد.