گوگل روز سه‌شنبه با شکایتی دسته‌جمعی مواجه شد که این شرکت را به سرقت هر اطلاعاتی ازجمله آثار دارای حق‌نشر و داده‌های شخصی میلیون‌ها نفر که تاکنون در اینترنت منتشر شده، متهم می‌کند. کلارکسون به‌عنوان نماینده‌ی مردم می‌گوید این شکایت پس‌از تغییر سیاست‌ حریم خصوصی هوش مصنوعی گوگل که اولین‌بار گیزمودو درمورد آن اطلاع‌رسانی کرد مطرح شد. این شرکت خط‌مشی خود را تغییر داد و اعلام کرد حق استفاده از همه‌ی اطلاعات عمومی موجود در اینترنت را برای تقویت پروژه‌های هوش مصنوعی خود، محفوظ می‌دارد.

رایان کلارکسون می‌گوید: «صرفاً به‌این دلیل که آثار خلاقانه‌، توصیف شخصیت، تصاویر خانوادگی و فرزندهایمان یا هر اطلاعات دیگری را به‌اشتراک می‌گذاریم، دلیل این نیست که گوگل مالک آن‌ها باشد. ما اخیراً متوجه شدیم این شرکت هر چیزی که میلیون‌ها کاربر اینترنت ایجاد می‌کنند یا به‌اشتراک می‌گذارند ازجمله اطلاعات شخصی، آثار هنری خلاقانه و کارهای حرفه‌ای و غیره را جمع‌آوری کرده و از آن‌ها برای آموزش و ساخت محصولات تجاری هوش مصنوعی استفاده می‌کند.»

شکایت دسته‌جمعی علیه گوگل تقریباً به‌طور همزمان با شکایتی علیه OpenAI مطرح شده است. موضوع اصلی این شکایت‌ها استفاده‌ از اطلاعات عمومی موجود در اینترنت برای آموزش چت‌بات‌های هوش مصنوعی مثل Bard و ChatGPT است. شرکت‌هایی مثل گوگل، داده‌های مذکور را به سیستم‌های هوش مصنوعی خود ارائه می‌دهند و سپس چت‌بات‌ها می‌توانند براساس اطلاعات دریافتی محتوای جدیدی تولید کنند. این موضوع دادگاه‌ها را با سؤالات جدیدی مواجه کرده زیرا اگر انسان‌ها از اطلاعات موجود استفاده کنند و از آن برای ایجاد ایده‌های جدیدتر بهره ببرند، اینکار کاملاً قانونی است و نمی‌دانیم آیا شرکت‌های خصوصی با انجام همین‌کار دچار تخلف می‌‌شوند یا خیر.

این موضوع کاملاً جای بحث دارد اما متن شکایت اشاره می‌کند که گوگل قانون کپی‌رایت را زیر پا گذاشته و بدون کسب رضایت کاربران، اطلاعات آن‌ها را جمع‌آوری کرده است.

ازطرف دیگر گوگل می‌گوید جمع‌آوری داده‌های هوش مصنوعی این شرکت مخفیانه انجام نشده است. سیاست رازداری غول جستجوی اینترنت اشاره می‌کند که از اطلاعات عمومی برای کمک به آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مثل مترجم خود بهره می‌برد.

به‌هر حال، شکایت دسته‌جمعی علیه گوگل استدلال می‌کند این شرکت داده‌های کاربران را به‌طور مخفیانه جمع‌آوری کرده است. کلارکسون می‌گوید: «گوگل این اطلاعات را مخفیانه و بدون اطلاع‌رسانی به کاربران یا کسب رضایت آن‌ها جمع‌آوری کرده است.»

شکایت مذکور ادعای غرامت ۵ میلیون دلاری دارد از دادگاه درخواست کرده تا استفاده‌ی تجاری از هوش مصنوعی را تا زمانی که سازوکار محافظتی برای آن ایجاد نشده، متوقف سازد.