اگرچه مایکروسافت انتظار داشت کاربران هنگام جست‌وجو با لپ تاپ و گوشی خود بینگ را به‌عنوان نخستین انتخاب در نظر بگیرند، اکنون به‌نظر می‌رسد گوگل با وجود مشکلاتی مانند مناقشات حریم خصوصی و قوانین ضدانحصار که گریبانش را گرفته‌اند، همچنان محبوب‌ترین موتور جست‌وجوی جهان است و برتری مثال‌زدنی‌ دربرابر رقبایش دارد.

طبق گزارش StatCounter، تا اکتبر (مهر و آبان) سال جاری این شرکت در ایالات متحده ۸۸٫۰۷ درصد سهم بازار را در‌اختیار داشته که درمقایسه‌با سال گذشته حدود ۲ درصد افزایش یافته است. پس از گوگل، بینگ با سهم ۶٫۸۹ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد و یاهو و داک‌داک‌گو نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در مقیاس جهانی وضعیت بینگ بدتر می‌شود. گوگل ۹۱٫۵۵ درصد از سهم بازار جهانی را در‌اختیار دارد؛ درحالی‌که بینگ با کاهش درخورتوجه درمقایسه‌با سال گذشته، توانسته است تنها ۳٫۱۱ درصد را ازآنِ خود کند.

مایکروسافت با ادغام هوش مصنوعی ChatGPT و جست‌وجوگر بینگ، رؤیایی دست‌نیافتنی را در سر می‌پروراند. این شرکت قصد داشت به سلطه‌ی بی‌چون‌وچرای گوگل در دو دهه‌ی گذشته پایان دهد؛ اما چنین اتفاقی رخ نداد. اگرچه در ابتدا مشارکت مایکروسافت و OpenAI شوک نسبتاً زیادی را به گوگل وارد کرد و سهم آن را تحت‌تأثیر قرار داد، این تأثیر دوام چندانی نیافت.

از زمان انتشار عمومی چت‌بات ChatGPT در سال گذشته، مایکروسافت آن را در بسیاری از محصولات خود ادغام کرده است. مایکروسافت اخیراً قابلیت ویندوز کوپایلت را معرفی کرد که در نوار وظیفه‌ی ویندوز ۱۱ قرار دارد و کاربران می‌توانند با کلیک روی آن، بینگ‌چت را فعال و سؤالات خود را مطرح کنند.

به‌نظر می‌رسد واقعیتِ مایکروسافت با آنچه این شرکت دوست دارد باشد، بسیار متفاوت است. باتوجه‌به شرایط کنونی بینگ، بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند در آینده‌ی نزدیک با گوگل رقابت کند. همچنین، گوگل انتظار دارد با چت‌بات بارد به‌زودی به جایگاه ChatGPT دست یابد؛ بنابراین، مایکروسافت تا رسیدن به هدف خود همچنان راه زیادی دارد.