به نظر می‌رسد یوتوب در این هفته جنگ طولانی خود با مسدودکننده‌های تبلیغات را به روشی تازه گسترش دهد. در این روش تبلیغات مستقیماً از سمت سرور به جریان ویدیو تزریق می‌شود و عملکرد بسیاری از مسدودکننده‌های تبلیغات را بی‌فایده می‌کند.

«SponsorBlock»، که یک مسدودکننده تبلیغات است، به‌تازگی پستی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و مدعی شد که یوتوب درحال آزمایش تزریق تبلیغات از سمت سرور است و با این کار جلوگیری از نمایش تبلیغات بسیار سخت می‌شود. به گزارش گیزمودو، یکی از سخنگویان گوگل در بیانیه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا یوتوب تبلیغات سمت سرور را به ویدیوها تزریق می‌کند یا خیر، گفت:

«یوتوب درحال بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان خود در ارائه محتواهای ویدیویی ارگانیک و تبلیغاتی است. این به‌روزرسانی ممکن است برای بینندگانی که مسدودکننده‌های تبلیغات نصب کرده‌اند، ناخوشایند باشد. مسدودکننده‌های تبلیغات شرایط خدمات YouTube را نقض می‌کنند؛ بنابراین ما مدتی است که از بینندگان خواسته‌ایم تا از سازندگان مورد علاقه خود حمایت کنند و اجازه تبلیغات در یوتوب را بدهند یا YouTube Premium را برای تجربه‌ای بدون آگهی امتحان کنند.»

به‌نظر می‌رسد که معرفی تبلیغات از سمت سرور درحال‌حاضر تنها بر تعداد کمی از کاربران تأثیر گذاشته، اما احتمالاً این قدم جدید یوتوب در جنگ طولانی خود با مسدودکننده‌های تبلیغات باشد. همانطور که وب‌سایت Bleeping Computer توضیح می‌دهد، یوتوب به طور سنتی تزریق تبلیغات را در سمت کلاینت انجام می‌دهد، جایی که تبلیغات و ویدیو به‌طور جداگانه به دسکتاپ یا برنامه گوشی شما می‌آیند؛ سپس پخش‌کننده ویدیوی شما برای تزریق تبلیغات در سراسر اپلیکیشن، برنامه‌ریزی می‌شود. اما حالا ظاهراً شرایط تغییر کرده است.

انتقاد کاربران از این نوع تبلیغات در یوتوب

برخی از کاربران برای انتقاد از این ویژگی جدید، به ساب‌ردیت r/youtube مراجعه کردند. یکی از آن‌ها ادعا کرد که قبل از هر ویدیو، 90 ثانیه تبلیغات غیرقابل ردشدن دریافت کرده است. برخی کاربران از شبکه اجتماعی X برای به‌اشتراک‌گذاشتن شکایات خود استفاده کردند و خاطرنشان کردند که تبلیغات سمت سرور کنترل‌های پخش را غیرفعال می‌کند.

با تبلیغات سمت سرور، تبلیغات قبل از اینکه به دسکتاپ یا اپ تلفن همراه شما بیاید به یک ویدیو تزریق می‌شود. این قابلیت بیشتر مسدودکننده‌های تبلیغاتی را بی‌فایده می‌کند و در صورت فراگیرشدن می‌تواند تماشای ویدیوهای YouTube را دشوار کند.

گوگل معتقد است که این مسدودکننده‌های تبلیغات به اکوسیستم یوتوب آسیب می‌رسانند و ادعا می‌کند که اکثر درآمدهای تبلیغاتی به سازندگان ویدیوها پرداخت می‌شود.