توسعه دهنده Tiny11 با نام مستعار NTDEV پس از یک سال وقفه، بازسازی کامل ابزار Tiny11 Builder را اعلام کرد این خبر بسیار خوبی برای علاقه مندان به شخصی سازی سیستم عامل است.

آپدیت جدید تغییرات بزرگی را در ارمغان به ارمغان آورد و اکنون انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به قبل دارد. ویژگی کلیدی این آپدیت، قابلیت شخصی سازی هر نسخه از ویندوز 11 است که محدودیت های قبلی Tiny11 را از بین می برد.

به گفته NTDEV، به‌روزرسانی جدید Tiny11 از قابلیت‌های قدرتمندتر برنامه‌نویسی PowerShell به جای نسخه دسته‌ای قدیمی‌تر استفاده می‌کند. اکنون Tiny11 نه تنها روی هر نسخه یا بیلد ویندوز 11 کار می کند، بلکه از تمام زبان ها و معماری های پشتیبانی شده در ویندوز 11 (از جمله x86 و ARM) استفاده می کند.

NTDEV اشاره می‌کند که تنها چند فایل اجرایی اضافی در ابزار Tiny11 گنجانده شده است: oscdimg.exe برای ایجاد فایل‌های ISO قابل بوت از Tiny11، و فایل دیگری برای دور زدن الزام استفاده از حساب مایکروسافت هنگام نصب ویندوز 11.

Tiny11 یک راه بسیار آسان برای حذف نرم افزارهای متورم در ویندوز 11 و اجرای آن بر روی سخت افزارهایی است که رسما با سیستم عامل دسکتاپ مایکروسافت ناسازگار هستند.

سال گذشته، NTDEV تلاش زیادی برای اطمینان از بهترین عملکرد در Tiny11 انجام داد، از جمله ساخت دو نسخه فوق العاده سبک وزن که می توانند تنها با 2 گیگابایت رم و حتی 100 مگابایت رم کار کنند. البته نسخه ای که با 100 مگابایت رم اجرا می شود بسیار محدود است و حتی رابط کاربری گرافیکی (GUI) ندارد.

به نظر می رسد که نسخه نهایی Tiny11 هنوز در حال توسعه است و NTDEV می گوید که در آینده راه حل کامل تری ارائه خواهد داد. با توجه به نبود نقشه راه مشخص و فاصله یک ساله در انتشار نسخه جدید، بازگشت به روز رسانی های Tiny11 به خصوص برای کاربرانی که کامپیوترهای ضعیف یا قدیمی دارند بسیار استقبال می شود.

برای استفاده از آخرین نسخه Tiny11، فقط باید فایل ISO ویندوز 11 را از وب سایت مایکروسافت دانلود کنید و دستورالعمل های NTDEV را دنبال کنید.