عمده انتقاد فعالان دنیای کریپتو نسبت به بازی تلگرامی نات کوین بر این نکته متمرکز شده بود که نات کوین بر روی یک شبکه بلاکچین راه‌اندازی نشده و این کسب توکن‌ها به دلیل عدم ثبت در یک شبکه بلاکچینی تغییر ناپذیر، فاقد ارزش خواهد بود! با این وجود و به لطف حمایت تلگرام از نات کوین، این پروژه رمزارزی توانست به خوبی از پس این موانع بر آمده و در روزهای پایانی به تعداد کاربر 35 میلیونی دست پیدا کند که در نوع خود رقم درخور توجهی است. در 31 مارس و 1 روز مانده به پایان زمان استخراج نات کوین، تیم پروژه از کاربران خود خواستند تا در نظر سنجی مربوط به نرخ تبدیل سکه‌های درون بازی NOT تصمیم‌گیری نمایند که نظر عموم کاربران تبدیل هر 1 میلیون سکه درون بازی به هزار توکن NOT بود. عمل کردن به این نظر کاربران پس از عرضه اولیه نیز نشان از میزان اهمیت کابران و اعضای جامعه در مدیریت این رمزارز دارد.

اعضای تیم توسعه دهنده نات کوین چه کسانی هستند؟

پروژه نات کوین توسط مجموعه اوپن بیلدرز (Open Builders) راه‌اندازی شده که شاید نام آن برای بسیاری از فعالان دنیای کریپتو آشنا باشد و تاکنون چیزهایی درباره سوابق این بنیاد شنیده باشند. به طور کلی، تیم توسعه‌دهنده نات کوین از 10 عضو شکل گرفته که ساشا پلاتوینوف (Sasha Plotvinov) مدیریت آن را عهده‌دار شده است. یکی از سوابق فعالیتی این مجموعه راه‌اندازی پروژه تون استارتر (Tonstarter) بود و به غیر از اطلاعات محدود، مطالب چندان زیادی در ارتباط با تیم توسعه‌دهنده منتشر نشده است.

البته پشتیبانی تمام قد TON و تلگرام از بازی نات کوین و اعطای تیک وریفای به این ربات تلگرامی اعتماد بسیاری از کاربران را به ادامه ماجرا جلب نمود و به نوعی به آن‌ها فهماند که این لمس کردن و کلیک‌های پی‌درپی بدون نتیجه نخواهد بود! جالب است بدانید که نات کوین سرمایه‌گذار اختصاصی نداشته و ماین آن کاملاً از سوی کاربران صورت گرفته است. با عرضه شدن نات کوین بر روی بلاکچین TON و لیست شدن آن در بسیاری از صرافی‌ها که در روز 27 اردیبهشت رخ داد، بسیاری از کاربران تلگرامی دیگر نسبت به فرصت از دست رفته خود افسوس خورده و حال به دنبال خرید نات کوین و کسب سود از طریق نوسانات قیمتی آتی آن هستند.

آیا ارتباطی بین نات کوین و مالک تلگرام وجود دارد؟!

بسیاری از افرادی که صفاتی همچون بزرگترین بازی Web3 را به نات کوین داده‌اند، محبوبیت این بازی P2E را بی‌ارتباط با تلگرام و پروژه TON نمی‌دانند؛ در واقع از همان روزهای ابتدایی راه‌اندازی نات کوین، صفحات اجتماعی متعلق به بنیاد TON و اشخاص وابسته به این بنیاد، به حمایت از این ربات تلگرامی پرداختند. جالب است بدانید که خود مجموعه Open Builders که نات کوین ساخته و پرداخته ذهنی فعالان این مجموعه است، خود تحت بنیاد تون فعالیت می‌کند و به نوعی بازوی تأمین مالی و توسعه پروژه‌های جدید اکوسیستم TON به شمار می‌رود.

در طرف دیگر ماجرا نیز ارتباط مستقیم نات کوین با پیامرسان تلگرام قرار دارد. جالب است بدانید که پاول دورف، مالک و بنیانگذار تلگرام، با استفاده از کانال تلگرامی خود در این بازی اسکواد تشکیل داده بود و حتی در بخشی از زمان استخراج نات کوین، گزینه‌ای تحت عنوان «Send Notcoins to Durov’s balance» به این معنی که نات کوین‌ها را به حساب دورف ارسال کن، به این بازی اضافه شد و کاربران می‌توانستند با استفاده از این گزینه درصدی از موجودی نات کوین‌های خود را به حساب مالک تلگرام واریز نمایند.

به طور خلاصه، نمی‌توان منکر این واقعیت شد که نات کوین وابستگی صد درصدی به تلگرام دارد و با هوشمندی که تاکنون به خرج داده توانسته مانع دامپ قیمتی پس از عرضه اولیه گردد.

آینده نات کوین به چه شکل خواهد بود؟

با وجود آن که هنوز 1 ماه از لیست شدن نات کوین در صرافی‌های رمزارزی نگذشته، این میم کوین در همین چند هفته اخیر توانسته رتبه 57 لیست برترین ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص دهد و به یک بازا ر 2.07 میلیارد دلاری دست پیدا کند. به هنگام نگارش این مطلب، قیمت نات کوین در 24 ساعت گذشته رشد 62 درصدی داشته و رکورد جدید قیمت 0.02088 دلاری را به ثبت رسانده است. البته این رشد قیمتی صرفاً به 24 ساعت گذشته منحصر نشده و اگر نگاهی واقع‌بینانه به روند قیمتی نات کوین در هفته اخیر نیز داشته باشیم متوجه رشد خیره کننده 292 درصدی ارزش آن خواهیم شد.

به گزارش مجموعه کیف پول من، شاخص‌های مشارکت اجتماعی این رمزارز نیز رشد خوبی را به ثبت رسانده‌اند؛ به طوری که شاخص دامیننس اجتماعی نات کوین از 40 درصد به 56 درصد و شاخص حجم اجتماعی آن نیز از 164 به 289 در 1 روز افزایش پیدا کرده است. تمامی این آمارها نشانگر افزایش مشارکت جامعه کاربری و محبوبیت تقاضا برای خرید نات کوین است. توجه داشته باشید که نات کوین در دسته میم کوین‌ها جای گرفته و سرمایه اصلی آن را وفادار جامعه کاربری شکل می‌دهد؛ همان طور که این کامیونیتی قدرتمند دوج بود که آن را به پادشاهی میم کوین‌ها در بازار رمزارزی رساند.

این اقبال عمومی و همچنین ابداعات تیم توسعه‌دهنده در استیکینگ نات کوین سبب شده تا به نظر بسیاری از افراد، نات کوین آینده قیمتی خوبی داشته باشد. هرچند که سرمایه‌گذاری بر روی یک رمزارز بدون انجام تحلیل تکنیکال از وضعیت آن و صرفاً تحت تأثیر هیجانات بازار امکان‌پذیر نیست.

تحلیل تکنیکال نمودار قیمت نات کوین

براساس تحلیل‌های انجام گرفته، اعتقاد بر این است که شاخص‌های تکنیکال خبر از تداوم روند صعودی قیمت نات کوین خبر داده است و در حالتی که نات کوین بتواند مومنتوم را حفظ نماید با افزایش فشار خرید ممکن است به قیمت 0.10 دلار نیز دست پیدا کند. در اندیکاتور MACD نیز شاهد برجسته شدن یک تقاطع صعودی هستیم که خط مکدی بالاتر از این خط سیگنال قرار دارد و به نظر می‌رسد که این اندیکاتور نیز روند رو به رشد را تائید کرده است.