در حال حاضر رودخانه ارس در سطح و حجم وسیعی آلوده به آلاینده است و این معضل برای اکوسیستم آبی و جامعه انسانی نزدیک رودخانه با مشکلات جدی مواجه است. به تازگی روزنامه پیام ما در گزارشی پژوهشی از آلودگی آرس، منابع داخلی و خارجی آن و تاثیر آن بر انسان و محیط زیست خبر داده است.

انتشار اخبار مربوط به آلودگی آب ارس به مواد رادیواکتیو و فلزات سنگین قدمتی طولانی دارد. اما این موضوع بیشتر از سوی مسئولان کشور تکذیب شد. هفته گذشته، محمود عباس زاده مشکینینماینده اردبیل در مجلس از تعداد قابل توجهی از مبتلایان به سرطان دستگاه گوارش و معده در استانی که نمایندگی آن را بر عهده دارد خبر داد و از دستگاه های مسئول خواست در این خصوص رسیدگی کنند.

روزنامه پیام ما در تازه ترین شماره خود نوشت: پس از بررسی تحقیقات انجام شده از سال 1392 تا 1393، آلودگی آب ارس به ویژه منطقه سد خداآفرین و دشت مغان به مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین و سمی مانند به عنوان سرب و ترکیبات آن، آرسنیک، آلومینیوم، نیکل، مس، آهن، منگنز و 53 آلاینده دیگر تایید شده است. منبع بیشتر این آلاینده ها نیروگاه اتمی متسامور در ارمنستان است.

فاضلاب نیروگاه اتمی متزامور ارمنستان بدون تصفیه وارد ارس در قسمت جنوبی «سادارک» می شود. تخلیه آلاینده ها به رودخانه ارس به دلیل قدیمی بودن قطعات و غیراستاندارد بودن این نیروگاه است و کارشناسان منطقه ای و بین المللی و اتحادیه اروپا احتمال ایجاد جانی و خطرات زیستی بسیاری را در سه استان اردبیل آذربایجان شرقی تایید کرده اند. و آذربایجان غربی. گزارش اخیر معتقد بود که علت آلودگی آب ارس “عدم وجود یک معاهده قاطع یا تضمین قابل اجرا بین طرف های مشترک این آب ها” است.

در گزارش مذکور آمده است که ارس در سال های اخیر به شدت توسط زباله های صنعتی و معدنی و زباله های رادیواکتیو آلوده شده است. این آلودگی در نهایت منجر به آلودگی آب آشامیدنی و بخش کشاورزی و بروز بیماری‌های مختلف شد.

یکی از جدی ترین مشکلات ذکر شده، بروز بالای سرطان است. بر اساس تحقیقات انجام شده 59 نمونه فلزات سنگین در آب و 61 نمونه فلز در رسوبات وجود دارد. پس از انجام آزمایشات، وجود سرب و آرسنیک در آب ارس تایید شد.

در حال حاضر صدها هزار نفر از آب سد خداآفرین برای مصارف شرب استفاده می کنند و تعاونی های فعال محلی و ملی نیز از این سد برای مصارف تفریحی و آبزی پروری استفاده می کنند. این گزارش حاکی از آن است که تاثیر منابع آلوده بر سلامت این آب انبار وسیع، سلامت فیزیکی و وضعیت اقتصادی مردم با مشکلات جدی مواجه است. اردبیل در سال های اخیر رتبه اول سرطان معده و دستگاه گوارش را در کشور به خود اختصاص داده است.