چرا باید فیلتر دستگاه تصفیه‌ هوا را تعویض کنیم؟

قبل از آگاهی از زمان تعویض فیلتر، بهتر است به علت تعویض این قطعه بپردازیم. عبور هوایی پر از آلاینده، میکروب، گردوغبار و مواد حساسیت‌زا باعث می‌شود که فیلتر مسدود شود و آلودگی‌ها آن را اشباع کنند. این امر موجب می‌شود فیلتر جایی برای جذب مواد جدید نداشته باشد. در‌ این‌ صورت لازم است قطعه فوق تعویض شود.

نکته: فیلتری که آلاینده‌های موجود را جذب کرده است به ندرت کارایی خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند ذرات جدید را به دام بی‌اندازد و در حالت بهینه و مفید خودش قرار بگیرد.

بهترین زمان برای تعویض فیلتر دستگاه تصفیه هوا

برای عملکرد بهتر دستگاه تصفیه هوا لازم است فیلتر آن به‌صورت منظم و به موقع تعویض شود تا قابلیت پاکیزه نگه‌داشتن هوای اطراف را داشته باشد. دستگاه تصفیه با فیلترهای تمیز، قابلیت از بین بردن مواد آلاینده و میکروب و باکتری‌ها را دارد و مو حیوانات و پرز و گردوغبار موجود را از بین می‌برد.

زمان تعویض فیلتر در هر دستگاه متفاوت است و نمی‌توان زمان یکسانی را برای تمامی دستگاه‌های تصفیه به کار برد. کثیف شدن و پر شدن فیلتر دستگاه روی زمان تعویض آن تأثیرگذار است. در مجموع هنگامی که فیلترها کثیف شوند و آلودگی‌های موجود را جذب کرده باشند، دیگر قابلیت جذب مجدد ذرات را ندارند و در چنین مواقعی باید آن را تعویض کنید.

فیلترهای هوا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • فیلتر الکترو استاتیک

این فیلترها در چه زمانی باید تعویض شود؟

  • هپا ۱۲ الی ۱۸ ماه یک بار
  • پری فیلتر هر ۳۰ روز یک بار
  • فیلترهای کربن دار هر ۳ الی ۶ ماه یک بار
  • فیلترهای دائمی هر ۳ ماه یک بار

در ادامه بهتری زمان تعویض فیلترها را به‌صورت دقیق‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

زمان تعویض پیش فیلتر

پیش فیلتر از ورود ذرات و مواد بزرگ جلوگیری می‌کند و معمولاً قابل تعویض نیست و تنها قابل شست‌وشو است. فیلتر فوق باید هر ماه شسته شود‌؛ زیرا با انجام این کار می‌‌توان به افزایش عمر مفید فیلتر اصلی کمک بسزایی کرد.

زمان تعویض فیلتر هپا

از مهم‌ترین قسمت‌های دستگاه تصفیه هوا، فیلتر هپا است. این فیلتر قابلیت جذب مواد، ذرات و آلاینده‌ها را دارد و تمام میکروب‌ها و باکتری‌هایی را که در قسمت پیش فیلتر جذب نشدند، به‌خوبی جذب می‌کند و از بین می‌برد. فیلتر هپا قابلیت شست‌وشو ندارد و باید آن را تعویض کنید.

نکته: در‌ صورت استفاده مداوم از دستگاه تصفیه هوا و میزان آلودگی هوا در منطقه خود، بهتر است فیلتر هپا را به‌طور مکرر هر سه ماه یکبار تعویض کنید؛ اما اگر از دستگاهتان خیلی کم استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم فیلتر فوق را هر دو سال یکبار تعویض کنید.