اگرچه OpenAI اخیراً خود را به عنوان یکی از شرکت‌های پشتیبان قانون هوش مصنوعی معرفی کرده است، یک گزارش جدید ادعا می‌کند که خالق ChatGPT در اتحادیه اروپا برای جلوگیری از تصویب آن لابی کرده است. قوانین سختگیرانه تر در اين زمينه جلوگیری کردن بودن

بر اساس اسناد کمیسیون اروپا که توسط Time Media به دست آمده است، OpenAI از قانونگذاران اروپایی خواسته است تا اصلاحاتی را در پیش نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اعمال کنند. این پروژه در نهایت پس از اجرای اصلاحات، 14 ژوئن (24 ژوئن) توسط پارلمان اروپا تصویب شد.

قبل از تصویب این طرح، قانونگذاران بحث کرده بودند که با گسترش شرایط در این قانون، همه سیستم ها هوش مصنوعی عمومی (GPAI) مانند ChatGPT و DALL-E در طبقه بندی ابزارمخاطره آمیزدر این صورت سخت ترین تعهدات ایمنی و شفافیت در قبال آنها انجام خواهد شد.

به گزارش مجله “تایم”، OpenAI در سال 2022 بارها سعی کرده است تا سیستم های خود را در این طبقه بندی قرار دهد. تقابل من کردم. خالق ChatGPT استدلال می کند که فقط شرکت هایی که ابزارهای هوش مصنوعی خود را به طور خاص برای انجام کارهای پرخطر ساخته اند باید در این دسته قرار گیرند. این استدلال ظاهرا توسط گوگل و مایکروسافت برای کاهش فشار بر شرکت های هوش مصنوعی تکرار شده است.

OpenAI در نشست با کمیسیون اروپا چه گفت؟

نمایندگان OpenAI در ژوئن 2022 با نمایندگان کمیسیون اروپا ملاقات کردند تا نظرات خود را در مورد طبقه بندی های پیشنهادی در قانون هوش مصنوعی بیان کنند. در گزارشی از یکی از این جلسات که مجله تایم به دست آورده است، آمده است: «آنها نگران بودند که سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی در دسته سیستم‌های پرخطر قرار بگیرند و می‌ترسیدند که در این صورت، سیستم‌های بیشتری در رده سیستم‌های پرخطر قرار گیرند. سیستم های پیش فرض پرخطر.”

یک منبع ناشناس کمیسیون اروپا که در همان جلسه شرکت کرد به تایم گفت که OpenAI از مقررات بیش از حد می ترسد. نوآوری تاثیر در زمینه هوش مصنوعی در آن زمان، این شرکت قوانینی را برای این صنعت پیشنهاد نکرد، اما اعلام کرد که هر کاری می‌تواند برای به حداقل رساندن خطرات انجام می‌دهد.

به طور کلی، به نظر می رسد تلاش های OpenAI برای جلوگیری از وضع قوانین سختگیرانه در اتحادیه اروپا است موفقیت آمیز او بود؛ زیرا در پیش نویس نهایی قانون هوش مصنوعی، سیستم های GPAI به طور خودکار به عنوان سیستم های پرخطر طبقه بندی نمی شوند. البته این قانون تا رسیدن به مرحله اجرا راه زیادی در پیش دارد، اما پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تصویب نهایی آن انجام شود و تا دو سال دیگر شاهد اجرای آن باشیم.