اپل بی سر و صدا شرکت هوش مصنوعی Datakaleb مستقر در پاریس را خریداری کرد. استارت آپ فرانسوی Datakaleb به طور گسترده در زمینه تجزیه و تحلیل تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت می کند و سعی می کند اندازه الگوریتم های این سیستم ها را کاهش دهد.

در اوایل سال 2024، اپل شرکت هوش مصنوعی کانادایی DarwinAI را نیز خریداری کرد. اکنون نشریه فرانسوی Challenges می گوید که اپل Datakaleb را در دسامبر 2023 (دسامبر 1402) خریداری کرد.

اپل شرکت هوش مصنوعی فرانسوی Datakaleb را خریداری کرد

استارتاپ DarwinAI در حال کار بر روی کوچکتر و کارآمدتر کردن شبکه های عصبی عمیق است. Datakaleb اکنون بر روی الگوریتم های فشرده سازی متمرکز شده است. هرچه الگوریتم‌ها کوچک‌تر باشند، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. اپل بارها اعلام کرده است که روی مدل های زبان بزرگ (LLM) کار می کند که به اندازه کافی کوچک ساخته شده اند تا به طور کامل روی یک دستگاه اجرا شوند.

یک منبع آگاه به Challenges گفت: “با فشرده سازی، می توانید از یک تراشه STMicroelectronics با چند سنت به جای پردازنده انویدیا 10000 یورویی (10650 دلاری) استفاده کنید.”

استارت‌آپ Datakaleb، مستقر در Parc Monceau در دو مایلی فروشگاه اپرا اپل در پاریس، سابقه استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص چهره را نیز دارد. در سال 2021، این شرکت مسئول نظارت بر سالن کنفرانس بود در حالی که همه حاضران از ماسک استفاده می کردند. این استارتاپ اکنون روی الگوریتم های فشرده سازی هوش مصنوعی کار می کند.

این شرکت حدود دوازده کارمند متخصص دارد که در میان آنها دانشجویان سابق دانشگاه های سوربن، سنترال و پلی تکنیک هستند.

درآمد سالانه این استارت آپ یک میلیون یورو گزارش شده است که این گمانه زنی را به وجود می آورد که اپل ممکن است چندین میلیون یورو برای خرید آن هزینه کرده باشد. یکی از بنیانگذاران دیتاکالب در سال 2020 شرکت را ترک کرد و اکنون انتظار می رود بقیه بنیانگذاران اصلی نیز این شرکت را ترک کنند. واضح است که اپل به خرید شرکت ها ادامه می دهد.