اگرچه اپل در سال های اخیر سیاست های مختلفی را به بهانه کمک به حفاظت از محیط زیست اتخاذ کرده است. اما همچنان شاهد انتقادات زیادی از سوی مردم است. حال به نظر می رسد که این شرکت در یک تغییر رویه غیرمنتظره تصمیم گرفته است تا امکان تعمیر آیفون 15 با قطعات دست دوم را فراهم کند. این می تواند به طور قابل توجهی به کاهش تولید زباله های الکترونیکی کمک کند.

تعمیر آیفون 15 با قطعات دست دوم; تصمیمی به نفع محیط زیست و مصرف کنندگان

وقتی صحبت از زباله های الکترونیکی به میان می آید، اکثر شرکت های فناوری سعی می کنند با حذف لوازم جانبی مانند شارژر از بسته بندی محصولات خود، نقش خود را انجام دهند. البته بسیاری از مصرف کنندگان به چنین تصمیماتی اعتراض دارند و اکثر آنها را حفظ منافع مالی تولیدکنندگان می دانند. به گفته آنها اتخاذ رویه های دیگری مانند افزایش قابلیت تعمیر محصولات می تواند تاثیر بیشتری در حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از هدر رفتن منابع داشته باشد.

اپل یکی از شرکت هایی است که به دلیل تعمیر پذیری پایین محصولاتش همواره مورد انتقاد کارشناسان و مصرف کنندگان بوده است. این شرکت در بسیاری از مواقع باعث افزایش چشمگیر هزینه های تعمیرات شده و با این ترفند سعی در ترغیب مردم به خرید محصولات جدید دارد. اکنون به نظر می رسد که بالاخره سیاست های اپل تغییر کرده و دارندگان آیفون از این پس می توانند با مراجعه به مراکز خدمات مجاز اپل یا پیوستن به طرح خود تعمیر، قطعات دست دوم را برای تعمیر دستگاه خود سفارش داده و از آن استفاده کنند.

تا پیش از این که اپل قطعات داخلی محصولات خود را برای تعمیر می فروخت، اپل شماره سریال را ثبت می کرد و آن را با محصول معیوب مطابقت می داد. به همین دلیل در صورت استفاده از قطعه کارکرده یا غیر اصل برای تعمیر دستگاه، کاربر با اعلان آزاردهنده ای مبنی بر عدم امکان ثبت شماره سریال قطعه جدید مواجه می شود. چنین رویدادی برای برخی از بخش های حساس تر مانند Touch ID و Face ID کمی متفاوت بود و می تواند عملکرد کلی آنها را مختل کند.

طبق بیانیه رسمی اپل، اکنون امکان سفارش قطعات مورد نیاز برای تعمیر دستگاه های آیفون معیوب بدون نیاز به شماره سریال دستگاه وجود دارد. البته این قابلیت تنها برای برخی مدل های خاص قابل استفاده خواهد بود و در حال حاضر تنها برای تعمیر آیفون 15 و مدل های جدیدتر استفاده می شود. به عنوان مثال، در گذشته، اگر صفحه نمایش آسیب دیده آیفون خود را با صفحه نمایش دست دوم گوشی دیگری جایگزین می کردید، برخی از ویژگی ها مانند تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش به درستی کار نمی کردند. اما اکنون چنین محدودیتی وجود نخواهد داشت.

در حال حاضر، طرح خود بازیابی اپل شامل بخش هایی مانند پنل نمایشگر، باتری، دوربین و از این پس حسگرهای بیومتریک مانند Face ID است. کاربران عادی و افرادی که DIYER را انجام می دهند می توانند قطعه لازم را از طریق نمایندگان یا وب سایت اپل سفارش دهند. اما لازم به ذکر است که هنوز محدودیت هایی برای ثبت شماره سریال برای برخی قطعات مانند بردهای الکترونیکی وجود دارد. همچنین کاربران می توانند با مراجعه به قسمت Parts and Service History تنظیمات آیفون از تعویض قطعات دستگاه خود مطلع شوند.

اپل اعلام کرده است که برای حفظ امنیت کاربران خود به محدودیت ها ادامه می دهد. به عنوان مثال، قبل از کالیبره کردن خودکار یک قطعه جدید، اصالت آن بررسی می شود. اگر قطعه توسط دستگاه دزدیده شده یا گم شده با Activation Lock یا Lost Mode فعال شود، محدودیت های زیادی خواهد داشت و اجازه کالیبراسیون را نخواهد داشت.