پس از شایعات مختلف در مورد تراشه آیپد و قابلیت های هوش مصنوعی آن، غول کوپرتینویی اکنون در رویداد Let Loose از آیپد پرو جدید مجهز به تراشه M4 رونمایی کرده است. به لطف موتور عصبی جدید، اپل بر روی قابلیت های هوش مصنوعی M4 تمرکز کرده است. بدیهی است که این تراشه می تواند رقیبی جدی برای پردازنده های هوش مصنوعی اینتل، AMD و کوالکام باشد.

تراشه M4 بر اساس نسل دوم فرآیند 3 نانومتری ساخته شده و دارای چهار هسته بزرگ (Performance) و شش هسته کوچک بهینه شده (Efficiency) به همراه یک پردازنده گرافیکی 10 هسته ای است.

مشخصات پردازنده Apple M4

اپل ادعا می کند که پردازنده این تراشه حدود 50 درصد سریعتر از پردازنده M2 است و واحد پردازش گرافیکی آن (GPU) چهار برابر سریعتر است. همچنین پهنای باند حافظه آن نیز با سرعت 120 گیگابایت بر ثانیه بهبود یافته است. علاوه بر این، تراشه M4 دارای یک صفحه نمایش جدید است که امکان رنگ و روشنایی دقیق صفحه نمایش OLED جدید در iPad Pro 2024 را فراهم می کند.

موتور عصبی M4 قادر به پردازش 38 تریلیون عملیات در ثانیه است که آن را برای کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی ایده آل می کند. چیزی که اپل در رویداد اخیر به آن اشاره نکرد، تعداد هسته های NPU در این تراشه بود. تراشه های سری M اپل (به جز M1 و M2 Ultra) از همان زمان عرضه M1 دارای 16 هسته NPU هستند.

این اعلام تقریباً دو هفته قبل از رویداد ویژه مایکروسافت برای رونمایی از تراشه M4 است. مایکروسافت مطمئن است که تراشه مبتنی بر Arm Surfaces در نهایت لپ‌تاپ‌های MacBook Air M3 اپل را از نظر عملکرد CPU و قابلیت‌های هوش مصنوعی شکست خواهد داد.