پارک تفریحی خزندگان و حیات‌وحش گاتورلند که در نزدیکی اورلاندو، فلوریدا قرار دارد، به‌تازگی تولد بزرگ‌ترین جاذبه‌ی جدیدش را اعلام کرد: «نادرترین تمساح جهان» که یک نوزاد تمساح سفید و کرمی رنگ با چشمان آبی کریستالی نافذ است.

تمساح کوچک شبح‌مانند ممکن است برای گردشگران معمولی شبیه حیوانی مبتلا به زالی یا آلبینیسم به نظر برسد، اما این نوع خزنده در واقع حتی از حیوانات زال نیز نادرتر است و به عنوان تمساح سفیدگرا یا مبتلا به لوسیسم شناخته می‌شود.

بر‌خلاف زالی که با کمبود رنگدانه‌ی ملانین (رنگدانه‌ی تعیین‌کننده‌ی رنگ پوست و مو) مشخص می‌شود، سفیدگرایی به دلیل نقص در سلول‌های خاص تولید‌کننده‌ی رنگدانه به وجود می‌آید. بدین معنی که تمساح‌های سفیدگرا حیواناتی با بدن زرد رنگ‌پریده و چشمان صورتی نیستند، بلکه بیشتر شبیه وایت‌واکرهای خزنده با فلس‌های پراکنده‌ی دارای رنگ معمولی هستند.

مارک مک‌هیو، رئیس و مدیر‌عامل پارک گاتورلند در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت برای اولین‌بار پس از ۳۶ سال، از زمانی که لانه‌ی تمساح‌های سفیدگرا در باتلاق‌های لوئیزیانا کشف شد، اکنون دنیا شاهد تولد اولین تمساح سفید‌گرا از آن تمساح‌های اولیه است. این تمساح بسیار نادر و خارق‌العاده اولین نمونه در نوع خود در سراسر جهان است.

امروزه فقط هفت تمساح سفیدگرای زنده‌ی شناخته‌شده در جهان وجود دارد و سه سر از آن‌ها در پارک گاتورلند زندگی می‌کنند. برای درک بهتر این عدد باید گفت که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سر تمساح زالی شناخته‌شده در جهان وجود دارد.

در سال ۲۰۰۸، باغ‌وحش اودوبون در نیواورلئان به گاتورلند چند تمساح حامل ژن‌های سفیدگرایی اهدا کرد. یکی‌از این تمساح‌های پذیرفته‌شده، تمساح نری به نام جیان است (جیان اکنون به پارک فان اسپات نقل مکان کرده است) که فلس‌هایی شبیه «شکلات سفید» دارد و حامل ژن‌های غالب و مغلوب سفیدگرایی است. یک تمساح ماده‌ی دیگر که اشلی نام دارد، از نظر ظاهری مانند تمساح‌های عادی به نظر می‌رسد، اما تصور می‌شد که به‌طور مخفیانه حامل ژن مغلوب سفیدگرایی است.

در اوت سال جاری، ژن‌های پنهان اشلی سرانجام توسط پرورش‌دهندگان تمساح در گاتورلند تأیید شد. جوجه‌های دو دانه از تخم‌های اشلی که توسط جیان بارور شده بود، در نهایت شروع به بیرون آمدن کردند و کارکنان پارک که با هیجان در حال تماشا بودند، سوراخ‌شدن یکی از پوسته‌ها را توسط پوزه‌ی سفیدی کوچک مشاهده کردند.

نوزاد تمساح ماده دارای رنگ پوست سفید کرمی زیبا و چشمان آبی سرد است. در مقایسه با رنگ عادی برادر این نوزاد، تمساح ماده بسیار جذاب به نظر می‌رسد. به‌گفته‌ی مسئولان پارک، هر دو خواهر و برادر از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار هستند. وزن آن‌ها در‌حال حاضر حدود ۹۶ گرم است و حدود ۴۹ سانتیمتر طول دارند. این دو اکنون در «باتلاق گاتور سفید» در پارک گاتورلند زندگی می‌کنند؛ این منطقه در سایه قرار دارد و از پوست ظریف تمساح‌های سفیدگرا در برابر پرتوهای آسیب‌رسان خورشید محافظت می‌کند.

پوست تمساح‌های سفیدگرا نیز مانند تمساح‌های زالی به راحتی توسط نور مستقیم خورشید می‌سوزد، اما بر خلاف زالی‌ها، سفیدگراها با سایر ناهنجاری‌های ژنتیکی که باعث ایجاد بدشکلی‌هایی مانند انحنای ستون فقرات می‌شود، مواجه نیستند.

تمساح‌های سفیدگرا به‌طور کلی از سلامت خوبی برخوردار هستند و می‌توانند در اسارت زندگی طولانی و شادی داشته باشند. با‌این حال، به‌گفته‌ی کارشناسان مؤسسه طبیعت اودوبون، این رنگ پوست در طبیعت شکار و فرار از شکارچیان را برای تمساح‌های سفیدگرا دشوار می‌کند.

مسئولان گاتورلند در بیانیه‌ی منتشر‌شده نوشته‌اند: «این تمساح‌ها حیوانات فوق‌العاده خاصی در دنیای خزندگان هستند و ما بسیار مراقب وضعیت سلامت و امنیت آن‌ها هستیم. ما قصد داریم که در اوایل سال آینده این تمساح‌ها را به نمایش عموم بگذاریم تا مهمانان بتوانند آن‌ها را ببینند، درباره‌ی آن‌ها یاد بگیرند و مثل ما عاشق آن‌ها بشوند.»

پارک گاتورلند همچنین از مردم درخواست کرده است که برای نام‌گذاری دو تمساح نوزاد نظر بدهند. در‌حال حاضر، پیشنهادات بسیاری از‌جمله لوسی و ریکی، نمک و فلفل و برنج و گامبو توسط علاقمندان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.