رگولاتور اوراق بهادار اتحادیه اروپا در اولین بیانیه خود در مورد هوش مصنوعی اعلام کرد که بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری این منطقه نمی تواند از مسئولیت و تعهد قانونی خود برای محافظت از مشتریان در هنگام استفاده از این فناوری اجتناب کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون بورس و اوراق بهادار اروپا (ESMA) روز پنجشنبه تشریح کرد که چگونه شرکت های مالی در بلوک 27 کشوری می توانند از هوش مصنوعی در عملیات روزمره خود بدون نقض قانون اوراق بهادار اتحادیه اروپا MiFID استفاده کنند.

خطرات و مزایای هوش مصنوعی را ذکر کنید

به گفته ESMA، اگرچه به نظر می رسد هوش مصنوعی در بهبود استراتژی های سرمایه گذاری و خدمات مشتری بسیار مفید است، اما خطراتی نیز به همراه دارد. در بیانیه ESMA آمده است:

زیربنای استفاده از هوش مصنوعی در خدمات سرمایه گذاری، تعهد تزلزل ناپذیر آن به اقدام در جهت بهترین منافع مشتریان است، یک الزام فراگیر که صرف نظر از ابزارهایی که یک شرکت قصد استفاده از آن را دارد، اعمال می شود.

علاوه بر ابزارهای توسعه یافته توسط خود بانک یا شرکت های سرمایه گذاری، در این بیانیه به فناوری های هوش مصنوعی شخص ثالث مانند ChatGPT نیز اشاره شده است. ESMA می گوید:

هیئت مدیره یک شرکت باید درک مناسبی از نحوه استفاده از فناوری های هوش مصنوعی در شرکت خود داشته باشد و باید نظارت مناسبی بر این فناوری ها انجام دهد.

بیانیه ESMA بر روی انطباق با MiFID تمرکز دارد و از قوانین شاخص اتحادیه اروپا در زمینه هوش مصنوعی جدا است که از ماه آینده اجرایی می شود. علاوه بر این، تلاش‌هایی در سطح جهانی توسط کشورهای گروه هفت (G7) برای ایجاد نرده‌هایی برای توسعه ایمن فناوری‌های هوش مصنوعی در حال انجام است.