برای درک پدیده فلج خواب، لازم است با مفهوم «حرکت سریع چشم» یا خواب «REM» آشنا شویم. اگر فردی را در خواب عمیق تماشا کرده باشید، احتمالاً متوجه شده اید که مردمک های پشت پلک ها دائماً در حال حرکت هستند، گویی فرد با چشمان خود چیزی را دنبال می کند که سریع حرکت می کند. این حرکت سریع چشم به این دلیل است که فرد خواب می بیند.

اگر زندگی خود را به دو مرحله خواب و بیداری تقسیم کنیم، مرحله خواب خود به دو بخش REM و غیر REM تقسیم می شود که به طور متناوب با یکدیگر تغییر می کنند. مرحله غیر REM از همان ابتدا شروع می شود و حدود 75 درصد از زمان خواب را به خود اختصاص می دهد. مرحله بعدی REM است که هر دوره آن حدود 10 تا 20 ثانیه طول می کشد و کل چرخه خواب دو مرحله ای حدود 90 دقیقه است.

نکته مهم دیگری که باید در مورد خواب REM بدانید این است که در این مرحله بدن در خواب عمیق است و تقریباً به طور کامل فلج می شود و تنها قلب، دیافراگم، عضلات چشم، ماهیچه های روده و رگ های خونی فعال باقی می ماند. و البته فعالیت مغز به لحظه بیداری می رسد و بیشتر رویاها در این مرحله اتفاق می افتد.

فلج خواب می تواند یک نوع باشد حشره و نقص فنی مغز بین REM و بیداری. از آنجایی که ما در طول REM رویاهای واقعی مانند دویدن یا حتی پرواز می بینیم، مغز به طور موقت کل بدن را فلج می کند تا مایل نباشیم کاری را که می بینیم انجام دهیم.

در واقع، مغز یک سوئیچ دارد (منظور ما مجموعه ای از مواد شیمیایی عصبی است) که برای جابجایی بین خواب و بیداری فشار می دهیم. اما گاهی اوقات اتفاق می افتد که مغز این کلید را در زمان نامناسب فشار می دهد. یعنی وقتی بدن هنوز قفل است ما را بیدار می کند و در ورطه بیداری و خواب REM گرفتار می کند.

وقتی در فلج خواب هستیم، رویاهای واقعی REM به آگاهی ما هجوم می‌آورند و در مقابل چشمان ما زنده می‌شوند. به همین دلیل موجودات شیطانی که در این حالت می بینیم بسیار واقعی به نظر می رسند.

علت بدشانسی چیست؟

ما دقیقا می دانیم که وقتی فلج خواب را تجربه می کنیم چه اتفاقی برای بدن می افتد. مغز کلید بیدار شدن را پیش از موعد فشار می دهد و وقتی تمام بدنمان فلج است چشمانمان را باز می کنیم. زیرا مرحله خواب REM هنوز تمام نشده است. اما ما دقیقا نمی دانیم که چه چیزی باعث این نقص فنی در مغز می شود و چگونه می توانیم از بروز آن جلوگیری کنیم.

با این حال، محققان بر این باورند که عوامل متعددی ممکن است در شروع فلج خواب نقش داشته باشند. برخی از محققان می گویند که خوابیدن به پشت احتمال فلج خواب را افزایش می دهد. اگر این پدیده را تجربه کرده باشید، احتمالا بارها متوجه شده اید که هنگام بیدار شدن به پشت خوابیده اید. البته هیچ کس نمی داند چه رابطه ای بین فلج خواب و خوابیدن به پشت وجود دارد و حتی برخی از محققان ادعا می کنند که این دو هیچ وجه اشتراکی ندارند.

اختلال در الگوهای خواب و کم خوابی نیز می تواند باعث افزایش بروز فلج خواب شود. به عنوان مثال، اگر همیشه در ساعت خاصی از شب به خواب می روید و سپس آن زمان به دلایلی تغییر می کند، ممکن است از فلج خواب رنج ببرید.

محققان معتقدند ارتباط نزدیکی بین فلج خواب و سلامت روان وجود دارد. برخی فلج خواب را با اختلالاتی مانند نارکولپسی مرتبط می دانند که با علائمی مانند خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و به خواب رفتن ناگهانی همراه است. افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب که در طول خواب دچار تنگی نفس می شوند و افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بیشتر از سایر افراد در معرض فلج خواب هستند.

اما شاید جالب‌ترین چیزی که در مورد فلج خواب کشف شده این است که ظاهراً در میان مردم و فرهنگ‌هایی که به ارتباط فلج خواب با شانس و موجودات شیطانی و رویدادهای ماوراء طبیعی اعتقاد دارند، شایع‌تر است. به نظر می رسد اضطراب ناشی از فلج خواب باعث آن می شود. به عنوان مثال، در مطالعه‌ای که نتایج آن در وب‌سایت ساینتیفیک آمریکا منتشر شد، مصری‌ها و ایتالیایی‌ها که اعتقادات ریشه‌ای در مورد خواب دارند و علت‌های اخروی را به فلج خواب نسبت می‌دهند، بیشتر از دانمارکی‌ها از فلج خواب رنج می‌برند.

این مطالعه نتیجه می گیرد که برای این دسته از افراد، خواب تنها یک فرار از واقعیت نیست. بلکه می تواند منجر به تجربه یک موقعیت بسیار ترسناک و حتی نوعی اختلال روانی شود.

چرا فلج خواب با توهمات ترسناک همراه است؟

پس از گذراندن بیش از یک دهه برای مطالعه فلج خواب، محققان هاروارد سرانجام به نظریه ای دست یافتند که توهمات ترسناک و گاه مشابه مرتبط با این پدیده را توضیح می دهد.

البته، هر چقدر هم که این موجودات شیطانی واقعی به نظر برسند، واقعی نیستند. اما چه می شود اگر این توهمات برای افراد مختلف در سراسر جهان ظاهر تقریباً یکسانی داشته باشد و چرا بیشتر اوقات ما احساس می کنیم که این موجودات شیطانی می خواهند بدن ما را تسخیر کنند یا ما را از نفس کشیدن باز دارند؟