عصر دیروز در حاشیه مراسم تفاهم نامه اداره پست و صندوق کارایا، “مریم نجفی” دبیر انجمن تجارت الکترونیک تهران، “رضا زرنوکی” مدیرعامل صندوق توسعه فناوری ایران، “نیما قاضی” موسس علی بابا و «رضا صادقی» موانع توسعه کسب و کار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضا زرنوکی، مدیرعامل صندوق توسعه فناوری ایران، درباره مهم‌ترین ریسک‌هایی که یک سرمایه‌گذار می‌تواند با آن مواجه شود، گفت: «بزرگ‌ترین مانع سرمایه‌گذاری خطرپذیر، وضعیت اقتصادی است. تورم بزرگترین ریسک در سرمایه گذاری خطرپذیر است. در واقع، من می‌توانم بگویم که به عنوان سرمایه‌گذاران خطرپذیر، در برابر تورم ضرر می‌کنیم.»

وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از ریسک های غیرسیستماتیک بزرگ در این حوزه که این روزها در حال تبدیل شدن به یک ریسک سیستماتیک است، بحران منابع انسانی است.

به گفته مدیرعامل صندوق مالی توسعه فناوری، مقررات نابه سامان در ایران یکی دیگر از ریسک های مهم برای کسب و کار است. وی ادامه داد: قانونگذاری به معنای واقعی آن چیز بدی نیست و علاوه بر آن از ضروریات تجارت است. اما اوضاع ایران آرام نیست و فقط باعث سنگ اندازی بی مورد می شود.»

مریم نجفی، دبیر انجمن تجارت الکترونیک درباره موانع رشد کسب و کارهای اینترنتی گفت: در دهه 90 که به عنوان دهه استارت آپ ها شناخته می شد، این کسب و کار روند رشد خوبی داشت. در این دهه سرمایه گذاران خارجی وارد ایران شدند و تجربه بین المللی به همراه سرمایه مادی این افراد، اکوسیستم استارتاپی ایران را تشکیل داد.

وی آغاز قطعی اینترنت را آغاز چالش‌های کسب‌وکارهای اینترنتی عنوان کرد و گفت: قطع گسترده اینترنت در سال 2018، طرح دفاعی و قطعی‌های اخیر اینترنت در کنار موضوعات دیگری از جمله لغو توافق‌های هسته‌ای باعث شده است. آسیب به اکوسیستم استارتاپی کشور».

“اینترنت کلاسیک فقط یک ظاهر است”

دسترسی به اینترنت رایگان از دیگر عوامل بقای استارت آپ ها است و فقدان آن مهم ترین مانع توسعه کسب و کار است. اینترنت کلاسی یکی دیگر از موضوعاتی است که از سوی مسئولان مربوطه به عنوان راهکاری برای رفع محدودیت های اخیر اعمال شده بر اینترنت در کشور مطرح شده است. طرحی که بسیاری از فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند. نیما قاضی، بنیانگذار علی بابا نیز در این پنل مخالفت خود را با اینترنت کلاسی اعلام کرد و گفت: ما از همان روزهای اول با این موضوع مخالف بودیم و بیانیه خود را در انجمن تجارت الکترونیک منتشر کردیم. من معتقدم چنین طرحی مشکلی را حل نمی کند و فقط یک شکل ظاهری است.

به گفته نجفی تیم، سرمایه و محیط مهم ترین عوامل موثر بر توسعه کسب و کار هستند. وی نگاه امنیتی به اکوسیستم استارتاپی را یکی از موانع اصلی رشد کسب و کار عنوان کرد و گفت: نگاه امنیتی به اکوسیستم استارتاپی منجر به کاهش چشمگیر میزان سرمایه گذاری خطرپذیر در کشور شده است. این در حالی است که میزان سرمایه گذاری در کشورهای همسایه مانند ترکیه بسیار زیاد است».

وی همچنین ادامه داد: این نگاه به امنیت همچنین مانع از ورود استارت آپ ها به بورس می شود. چنین محیطی علاوه بر آسیب رساندن به تجارت الکترونیک، مسیر رشد را نیز ناهموار می کند. در واقع، این دیدگاه و نگرانی های امنیتی باید حل شود تا رشد کسب و کار متوقف نشود.»

رضا زرنوکی همچنین درباره دیگر موانع رشد کسب و کار در شرایط فعلی گفت: به طور کلی شانس کسب ارزش افزوده استارت آپ ها کاهش یافته است. علاوه بر این، الگوهای شتاب‌دار و حتی تعداد آن‌هایی که ماندگار هستند و مهاجرت نکرده‌اند نیز کاهش یافته است.»

قاضی همچنین درباره راهکارهای مناسب برای مقابله با بحران برای کسب و کارها گفت: هر بحرانی راه حل خاص خود را می طلبد. اما یک سری سؤالات کلی هم وجود دارد; به عنوان مثال، سوال روابط عمومی یک سوال ضروری در زمان بحران است. تعامل روابط عمومی و رسانه در چنین مواقعی امری حساس و پیچیده تلقی می شود.