TSMC جدول زمانی فرآیند انقلابی تولید 1.6 نانومتری خود را برای تراشه ها اعلام کرد. این فرآیند شامل یک شبکه برق برگشتی است که بازده توان و چگالی ترانزیستورها را بهبود می بخشد.

به گزارش رویترز، فرآیند 1.6 نانومتری اعلام شده، دقیقاً مانند معماری‌های آینده N2، N2P و N2X مبتنی بر گره‌های 2 نانومتری، به ترانزیستورهای نانوصفحه روی تراشه متکی است. فرآیند جدید به تنهایی 10 درصد سرعت کلاک بالاتر در ولتاژ یکسان و تا 20 درصد مصرف انرژی کمتر در فرکانس و پیچیدگی یکسان را امکان پذیر می کند. بسته به طراحی تراشه، این فرآیند 1.6 نانومتری جدید می تواند تا 10 درصد ترانزیستورهای بیشتری را در خود جای دهد.

شبکه برق پشتی شاید چشمگیرترین جنبه این تراشه های نسل بعدی باشد، زیرا تراکم ترانزیستور را افزایش می دهد و انتقال نیرو را بهبود می بخشد که به نوبه خود بر عملکرد تأثیر می گذارد. TSMC می گوید این تراشه ها از یک کانکتور Super Power Rail برای اتصال تراشه به منبع تغذیه استفاده می کنند. این اتصال، همراه با شبکه برق پشتیبان، برای پردازنده های AI و HPC که نیاز به سیم کشی سیگنال پیچیده و متراکم دارند، بسیار مفید خواهد بود.

زمان عرضه تراشه های 1.6 نانومتری TSMC است

برنامه تولید این تراشه ها برای نیمه دوم سال 2026 برنامه ریزی شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این تراشه ها در اوایل سال 2027 در دسترس عموم قرار خواهند گرفت.

TSMC در سال 1987 توسط موریس چانگ تاسیس شد. در سال های اولیه، این شرکت بر ایجاد یک موقعیت رهبری در صنعت تولید نیمه هادی متمرکز شد. TSMC به سرعت سهم بازار خود را با ارائه فرآیندهای تولید پیشرفته و خدمات تولید با کیفیت افزایش داد.

TSMC با شرکت های پیشرو در صنعت نیمه هادی مانند کوالکام، انویدیا و اپل همکاری های استراتژیک ایجاد کرده است. این همکاری ها به TSMC کمک کرده است تا به موقعیت غالب در بازار دست یابد و به تولید تراشه های با تکنولوژی بالا برای طیف گسترده ای از کاربردها کمک کند.