یکی دیگر از تغییرات قابل توجه منوی استارت ویندوز ۱۱، کوچک‌تر و ساده‌تر شدن آن است. مایکروسافت در طراحی این منوی استارت دوست‌داشتنی، طراحی ۲-بخشی را رعایت کرده اما به جای تقسیم فضای منوی استارت به دو بخش مجزا، از لایه‌های جلویی – که از لحاظ بصری کمی برجسته‌تر به نظر می‌رسد – و پشتی – که از لحاظ بصری کمی عقب‌تر به نظر می‌رسند – استفاده کرده است. در لایه‌ی جلویی، آیکونِ میان‌بر اپلیکیشن‌ها که توسط کاربر پین شده‌اند نمایش داده می‌شود و در لایه‌ی پشتی، کاربر می‌تواند به لیست کامل برنامه‌های نصب‌شده در سیستم‌عامل دسترسی داشته باشد.

با توجه به افزایش محبوبیت هوش مصنوعی و الگوریتم‌ها، مایکروسافت بخش جدیدی را تحت عنوان Recommended به منوی استارت ویندوز ۱۱ اضافه کرد که با مراجعه به آن، می‌توانید به برنامه‌ها و فایل‌هایی که به‌تازگی اجرا کرده‌اید یا به‌طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنید، دسترسی داشته باشید.

از دیگر تغییرات منوی استارت ویندوز ۱۱ می‌توان به بازگشت کادر جست‌وجو اشاره کرد. اگرچه کادر جست‌وجو کماکان از طریق نوار وظیفه قابل دسترسی است، مایکروسافت برای افزایش سهولت در دسترسی به فایل‌ها و برنامه‌های مورد نظر کاربر، ترجیح داده است آن را به منوی استارت ویندوز نیز اضافه کند.

به طور کلی، منوی استارت ویندوز ۱۱ یکی از بحث‌برانگیزترین موارد بین کاربران است؛ عده‌ای، شیفته‌ی سادگی و زیبایی آن شده‌اند و عده‌‌ای دیگر، نبودِ قابلیت‌های شخصی‌سازی و محدودیت‌های عجیب آن را مورد نکوهش قرار می‌دهند. به‌هرحال اگر جزو دسته‌ی دوم هستید و ترجیح می‌دهید منوی استارت ویندوزتان کارایی بیشتری داشته باشد، می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Start Everywhere یا Start Menu X استفاده کنید.

منوی استارت، برجسته‌ترین بخش ویندوز

محبوبیت و تأثیرگذاری منوی استارت ویندوز را که اولین بار در سال ۱۹۹۵ معرفی شد و تاکنون فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کرده است، نمی‌توان نادیده گرفت. اهمیت این منو به‌حدی است که که با حذف آن، ویندوز دست‌خوش تغییرات بزرگ و احتمالاً ناخوشایندی خواهد شد. تجربه‌ی شما با منوی استارت ویندوز چگونه است؟